امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

مطالب علمی و فن آوری نوین

ماده‌ای که انرژی خورشید را ذخیره می‌کند!

سامانه‌هایی که به شبکه برق دسترسی ندارند با استفاده از این قابلیت می‌توانند انرژی را برای مدتی طولانی ذخیره کنند.

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ محققان روشی کشف کرده‌اند که با آن می‌توانند انرژی خورشید را بدون نیاز به اجزای الکترونیکی، سالیان‌سال ذخیره کنند.
محققان دانشگاه لنکستر پس از بررسی نوعی ماده بلوری که معمولا برای تصفیه یا نمک‌زدایی آب به کار می‌رود متوجه شدند که این ماده برای دریافت و ذخیره‌سازی انرژی خورشید بسیار کارساز است.

ماده‌ای که انرژی خورشید را ذخیره می‌کند!

این نوآوری راه را برای گستره کاملا جدیدی از کاربرد‌ها باز می‌کند که در آن‌ها باتری‌ها یا سایر فناوری‌های موجود کارایی ندارند یا خیلی پرهزینه هستند. به عنوان مثال با استفاده از این ماده در روکار ساختمان‌ها می‌توان در تابستان انرژی گرمایی خورشید را ذخیره کرد و سپس در زمستان آن را مصرف کرد.

این محققان می‌گویند یک کاربرد بالقوه دیگر، کشیدن لایه‌ای نازک و شفاف از جنس این ماده روی شیشه‌های خودرو است تا در صبح‌های سرد یخبندان، یخ‌های روی شیشه را به سرعت ذوب کند.

سامانه‌هایی که در مکان‌های دوردست قرار دارند یا به شبکه برق دسترسی ندارند نیز می‌توانند با بهره‌برداری از قابلیت این ماده، انرژی را برای مدتی طولانی ذخیره کنند.
دکتر جان گریفین از دانشگاه لنکستر و یکی از محققان ارشد این پژوهش می‌گوید: «کارکرد‌های این ماده تا اندازه‌ای شبیه مواد تبدیل حالت است که برای گرمازایی در گرم‌کننده‌های دست به کار می‌روند. گرم‌کننده‌های دست را باید گرم کرد تا از نو شارژ شوند، ولی مزیت این ماده در این است که مستقیم از خورشید انرژی «مفت و مجانی» می‌گیرد.
هیچ گونه قطعه متحرک یا الکترونیکی هم ندارد بنابراین در ذخیره‌سازی و پخش انرژی خورشید هم هیچ اتلافی نیست. این ماده انرژی را جمع‌آوری و شبیه فنر فشرده ذخیره می‌کند یعنی در صورت لزوم انرژی را خیلی سریع آزاد می‌کند. برای آزاد شدن انرژی فقط کافی است اندکی گرما برای «تحریک» به آن اعمال کرد.»

این گروه تحقیقاتی توانست انرژی خورشیدی را در دمای اتاق به مدت چهار ماه در این ماده ذخیره کند، ولی طبق برآورد آنها، می‌توان این مدت را به چهار سال و نیم افزایش داد.

جزییات این تحقیق به صورت مقاله در مجله مواد شیمی چاپ شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829