مطالب علمی و فن آوری نوین

بهره وری قطارها

توسعه مستمر فناوری ما را به ایجاد وسایل حمل و نقلی بشدت مؤثر از لحاظ فنی و زیست محیطی منتهی نموده است. تمایل دارید بیشتر بدانید؟

قطارها بدنبال کارآیی هستند، برای مثال، با ترمزهایی که انرژی تولید می کنند.

حتی با ریزترین جزئیات

یکی از قابل توجه ترین عناصر، استفاده از ترمزهای مولد است. چه چیز خاصی در مورد آنها وجود دارد؟ زمانی که ترمزها بکار گرفته می شوند، انرژی را که توسط قطار مورد استفاده قرار گرفته است، بدست می آورند. بعضی از قطارها می توانند تا 40% انرژی مورد استفاده را به لطف این ترمزها، برگردانند.

عامل دیگری که رخ می دهد، وزن است – قطارها بعلت اندازه بسیار سنگین هستند. برای کاهش وزنشان، بعضی از قطارها از مواد سبک تری نظیر پلاستیک یا آلومینیوم ساخته شده اند، البته بدون به خطر افتادن ایمنی مسافران.

درنهایت، کاهش مقاومت باد به بهره وری بیشتر انرژی منجر می گردد. برای انجام این امر، آزمون های آئرودینامیک در تونل های باد در مراحل طراحی و قبل از ساخت نهایی انجام می گیرد.

قطارهایی که بدنبال کارآیی هستند

از سال 2011، یک تونل 6/3 کیلومتری در بلژیک وجود داشته است که مسیر را با 16000 پنل خورشیدی در بالا می پوشاند. این پنل ها بیش از 50000 مترمربع می باشند! این بدان معناست که انرژی مورد استفاده برای به حرکت درآوردن قطار زمانی تولید می شود که مورد استفاده قرار می گیرد، و از هدر رفتن بخش عظیمی از انرژی درخلال حمل و نقل جلوگیری می کند.

در کشور اسپانیا، همچنین ابتکاراتی با هدف دستیابی به مصرف پایدارتر وجود دارد. برای مثال، در سال 2011، دانشگاه لئون و فروکاریلس اسپانولز دی ویا استرچا (FEVE) توافقنامه ای را جهت اجرای انرژی خورشیدی در این قطارها، امضاء نمود.

واگن های مدرنیزه شده نیز بدنبال کارآیی می باشند. در آلمان، از سال 2005 تا 2008، بجای خرید قطارهای جدید، بسیاری از قطارها بازسازی شدند که این امر باعث صرفه جویی در مصرف 16000 تن فولاد و 1200 تن مس شد.

آیا می دانستید...؟ در سال 2010، 34 درصد انرژی مورد استفاده توسط قطارهای اسپانیایی از منابع تجدیدپذیر تامین می­گردید.

برچسب ها:

انرژی خورشیدی – حمل  و نقل – کارایی انرژی

منبع : www.Repsol.com

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829