امروز:
سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

رئیس جمهور: مصرف انرژی باید به حداقل قابل قبول برسد.

http://ifco.ir/images/rohani94_1.jpg

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو گفت: هر خودرویی با هر کیفیتی با هر شدتی در مصرف انرژی و با هر آلایندگی نمی تواند برای ما قابل قبول باشد، باید مساله محیط زیست به عنوان مسایل اولویت دار ما در صنعت، در بخش های بنگاه های اقتصادی و از جمله در صنعت خوردرو باشد، باید کاهش انرژی و مصرف انرژی به عنوان یکی از اصول مورد نظر ما باشد.
روحانی افزود: کشور نمی تواند مصرف کننده کل انرژی باشد، باید به طور معقول انرژی را مصرف و صادر کنیم، صادرات انرژی ایران یکی از پایه های قدرت ملی ما است و ما نمی توانیم از این قدرت ملی صرف نظر کنیم.
وی یادآور شد: صادرات انرژی ایران یکی از پایگاه ها و موقعیت ایران در روابط جهانی با کشورهای مختلف است و ما نمی توانیم این جایگاه را فراموش کنیم.
رئیس قوه مجریه گفت: از آن طرف نیز به خاطر محیط زیست نمی توانیم از صنعت خوردو بگذریم؛ بنابراین یک تلفیق نیاز است که هم صنعت خوردو باشد، بماند و تقویت شود و هم صنعت با کیفیتی باشد که آلودگی های آن در حداقل ممکن باشد؛ مصرف انرژی نیز باید به حداقل قابل قبول برسد.
روحانی افزود: برای این که ما به این نقطه برسیم دو راه داریم، یکی اینکه در داخل کشور منتظر بمانیم تا تحقیقات ما قدم به قدم ما را به نقطه ای برساند که در تولید موتور خودرو و بدنه آن به جایی برسیم که هم شدت انرژی حل شده باشد و هم محیط زیست.

وی افزود: انتخابات دمیدن روح جدید در کالبد جامعه برای حضور و حرکت پرشتاب تر در مسیر توسعه، رفاه جامعه و مردم است.
وی ادامه داد: کشوری که انتخابات ندارد قطعا پرنشاط و زنده نخواهد بود.کشور و جامعه ای که انتخابات ندارد و اراده مردم بر سرنوشت آن کشور حاکم نیست، قطعا آن جامعه پرنشاط و زنده نخواهد بود.
رئیس جمهوری اضافه کرد: بسیار انتخابات معنا داری در ایران انجام شد، آرای مردم صدها جلد کتاب، حرف، سخن و رهنمود برای ما دارد. امیدوارم همه درس آموز از مکتب ملت ایران باشیم .
روحانی گفت: از ملت بزرگ ایران برای حضور هوشمندانه در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و در همه حوزه های انتخابیه سراسر کشور قدردانی می کنم.
وی افزود: ملت ایران در شرایط بسیار حساس منطقه با مشارکت بسیار گسترده، سلامت، امنیت کامل و رقابت بسیار خوب در انتخابات شرکت کردند.

** نتایج این انتخابات برای ملت ما بسیار مبارک خواهد بود
رئیس جمهوری با تاکید بر این که نتایج این انتخابات برای ملت ما بسیار مبارک خواهد بود، گفت: دولت قبلا هم گفته بود نتیجه انتخابات هرچه باشد و ترکیب مجلس به هرگونه ای باشد، دولت خود را موظف به احترام به آرای مردم فهیم ایران و متعهد به همکاری با مجلس شورای اسلامی آینده خواهد دید.
روحانی گفت: امیدوارم همه ما درس آموز از مکتب ملت ایران باشیم و بدانیم این ملت سربلند در هر مقطعی با آرا و حرکت خود در سرنوشت این کشور تاثیرگذار بوده و خواهد بود.
وی تصریح کرد: باید بدانیم صاحب این کشور مردم هستند، راه و مسیر این کشور را مردم و مسیر توسعه را آرای آنها مشخص می کند.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: شیوه حکمرانی را مردم مشخص می کنند و در مواردی که در سیاست داخلی یا خارجی نظرات متفاوتی وجود دارد، این آرای مردم است که راه صحیح و درست را برای کشور مشخص می کند.
روحانی گفت: سپاسگزاریم از مردم فهیم، غیور و سربلند ایران که کشور را گامی به پیش بردند، مسیر توسعه را مشخص کردند و گفتند در میان سلیقه های مختلف کدام سلیقه به نظر مردم نزدیک تر است، البته این بدان معنا نیست که جناحی حاکم باشد و جناحی حق حضور نداشته باشد. وی اضافه کرد: همه جناح ها، اعضا، گروه ها و فعالان سیاسی چه آنها که از لحاظ رأی مردم به مفهوم اکثریت هستند و چه آنها که از لحاظ رأی مردم به مفهوم اقلیت هستند؛ هر دو برای مردم، دولت و نظام محترم هستند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: معتقدیم که بعد از دوران انتخابات در هر مرحله ای دوره رقابت سیاسی و اجتماعی پایان یافته و باید همکاری ها بیش از گذشته مدنظر همه باشد.

**دوران تقابل به سرآمده است
روحانی گفت:کشور ما در شرایطی قرار دارد که بعد از گذشت چند سال تحریم شدید غیرقانونی و ظالمانه صنعت و مسیر رشد و توسعه ما با اختلالاتی مواجه بود. لازم بود با منطق و بیان به دنیا بگوییم که مردم ایران مردمی صلح خواه، امنیت دوست و خواهان همکاری و تعامل با مردم جهان هستند. این خواست ملت بزرگ ایران بود.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: مردم ما در سال 92 با صدای رسا به دنیا گفتند ما اعتدال را می خواهیم و نه افراط را، و با صدای بلند گفتند ما تعامل با جهان را می خواهیم نه تقابل را، و با صدای بلند گفتند می خواهیم مشکلاتمان را با دنیا با منطق و استدلال و پشت میز مذاکره حل و فصل کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد: ما به ملت قول دادیم که دیپلمات های کشور ما قادر هستند پشت میز مذاکره در برابر قدرتهای بزرگ جهانی حقوقشان را بازستانند ،منطق ملت را به کرسی بنشانند و راه را برای همکاری و توسعه جهانی باز کنند.
وی با بیان اینکه آنچه وعده داده بودیم با همکاری، حمایت و پشتیبانی ملت بزرگ ایران به انجام رساندیم،تصریح کرد: امروز دوران تقابل به سر آمده ،اگر کسانی هنوز فکر می کنند کشور باید در تقابل با دیگران باشد، هنوز پیام سال 92 را با تاخیر دو ساله هم دریافت نکرده اند.
رئیس جمهوری افزود: مردم ما برای حقوق خودشان ایستادگی می کنند البته در برابر فشار و تحمیل و سرفرود نمی آورند اما خواهان تعامل با ملتهای جهان هستند. ایران از دیرباز و هزاران سال پیش سرزمین اتصال ملت های شرق و غرب بوده است و امروز هم خواهان آن است که همان نقش را به عنوان نقطه اتصال، تعامل جهانی و نقطه اعتدال ایفا کند.
روحانی خاطرنشان کرد: ما برای اشتغال جوانانمان و حرکت اقتصادی به سمت پیشرفت نیاز به رشد اقتصادی داریم.
روحانی گفت: ما برای اشتغال جوانان و حرکت اقتصادی مان به سمت پیشرفت نیاز به رشد اقتصادی داریم؛ آنچه نیاز کشور است رشد هشت درصدی است، البته کشوری که در سال 91 و 92 دارای رشد منفی بوده و در شرایط رکود جهانی می خواهد رکود داخلی را بشکند، کار ساده ای نیست.
وی افزود: اما در سال گذشته، در سال 93 ما توانستیم رشد منفی هشت فصل مداوم را پشت سر بگذرانیم و به رشد مثبت سه درصد برسیم؛ در رشد سال گذشته صنعت نقش ارزشمندی را ایفا کرد و در میان صنایع صنعت خودرو جزو صنایع پیشران بود.
رئیس دولت یازدهم ادامه داد: اما در سال 94 به خاطر شرایط اقتصادی رکود جهانی و کاهش قیمت نفت برای تقاضا در بازار ما با مشکلاتی مواجه شدیم؛ دولت خود را ناچار دید که به کمک برخی از صنایع و از جمله صنعت خودرو گامی بردارد و از بانک های کشور بخواهد که در این زمینه در کوتاه مدت با تسهیلاتی که به مردم می دهد مسیر تقاضا را باز کند.
روحانی اضافه کرد: انجمادی که در تقاضا ایجاد شده بود با این حرکت دولت باز شد؛ با پیروزی و موفقیت ایران در مذاکرات هسته ای، اجرای برجام و پایان یافتن تحریم های ظالمانه شرایط مناسب تری برای کشور و بویژه برای اقتصاد و از جمله صنعت خودرو باز شد.
وی افزود: در اولین سفر اروپایی دولت یازدهم به اروپا، یکی از صنایعی که در مذاکرات و توافقات مورد نظر بود صنعت حمل و نقل و از جمله صنعت خودرو بود و در این زمینه به تفاهمات و توافقات و حتی قراردادهایی دست یافتیم.

**دولت خود را ملزم به رضایت مردم می شناسد
رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: این به آن معناست که مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است. البته صنعت خودرو توقعاتی از دولت دارد، دولت هم توقعاتی از صنعت خودرو دارد، نهایت امر دولت خود را ملزم به رضایت مردم می شناسد.
روحانی افزود: همه ما ، دولت، صنعت، بخش خودرو، همه باید رضایت مردم را جلب کنیم. این هدف ماست که اگر رضایت مردم جلب شد به طور طبیعی و علی القاعده رضایت خداوند هم جلب خواهد شد.

رئیس جمهوری گفت: اگر اینچنین است ما باید قدم های جدی برداریم، دولت همواره از صنعت خودرو برای آنکه فعال باشد،از طریق ممنوعیت واردات و تعرفه های سنگین حمایت کرده است اما این حمایت دولت نمی تواند دائمی باشد.
روحانی افزود: حمایت دولت از یک صنعت در برابر صنعت های بیرون کشور دورانی دارد، این دوران نمی تواند نامحدود باشد برای ما مهم این است که صنعت ما باید از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد.حمایت بی حد و حصر یعنی خارج کردن یک صنعت از رقابت و خروج از رقابت، پایین آمدن کیفیت و حتی بالا رفتن قیمت است.
وی ادامه داد: از آن مهمتر مساله محیط زیست است، مساله محیط زیست و پاک کردن هوای کشور از گازهای آلاینده جزو اصول مورد نظر این دولت است که این خواست مردم، ضرورت کشور است و سلامت مردم را تامین خواهد کرد.
رئیس جمهوری اضافه کرد: هر خودرویی با هر کیفیتی با هر شدتی در مصرف انرژی و با هر آلایندگی نمی تواند برای ما قابل قبول باشد، باید مساله محیط زیست به عنوان مسایل اولویت دار ما در صنعت، در بخش های بنگاه های اقتصادی و از جمله در صنعت خوردرو باشد، باید کاهش انرژی و مصرف انرژی به عنوان یکی از اصول مورد نظر ما باشد.
روحانی افزود: کشور نمی تواند مصرف کننده کل انرژی باشد، باید به طور معقول انرژی را مصرف و صادر کنیم، صادرات انرژی ایران یکی از پایه های قدرت ملی ما است و ما نمی توانیم از این قدرت ملی صرف نظر کنیم.
وی یادآور شد: صادرات انرژی ایران یکی از پایگاه ها و موقعیت ایران در روابط جهانی با کشورهای مختلف است و ما نمی توانیم این جایگاه را فراموش کنیم.
رئیس قوه مجریه گفت: از آن طرف نیز به خاطر محیط زیست نمی توانیم از صنعت خوردو بگذریم؛ بنابراین یک تلفیق نیاز است که هم صنعت خوردو باشد، بماند و تقویت شود و هم صنعت با کیفیتی باشد که آلودگی های آن در حداقل ممکن باشد؛ مصرف انرژی نیز باید به حداقل قابل قبول برسد.
روحانی افزود: برای این که ما به این نقطه برسیم دو راه داریم، یکی اینکه در داخل کشور منتظر بمانیم تا تحقیقات ما قدم به قدم ما را به نقطه ای برساند که در تولید موتور خودرو و بدنه آن به جایی برسیم که هم شدت انرژی حل شده باشد و هم محیط زیست.

 
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829