اخبار

مشاور سازمان توسعه صنعتی ملل متحد: فرهنگ سازی مهمترین عامل در بهره وری انرژی است

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، اریک گودبرگ روز دوشنبه در نشست فرهنگ سازی در بهره وری انرژی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست ایران، کشور دانمارک را یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه بهره وری انرژی معرفی کرد و افزود: پیشرفت دانمارک ناشی از اهمیت دادن به فعالیت های زیستی نیست، بلکه به این خاطر است که سال 1973 با تحریم فروش نفت از سوی عربستان روبرو شد. دانمارک کشوری صددرصد وابسته به نفت بود، اما مجبور شد وابستگی خود را به سوخت های فسیلی و نفت کاهش دهد و فعالیتش را به سمت انرژی های خورشیدی ببرد.
وی با اشاره به نامساعد بودن شرایط اقتصادی دانمارک از سال 1973 تا 2008 ، بیان کرد: مهمترین کاری که دانمارک انجام داد، این بود که فرهنگ مصرف انرژی را در داخل کشور تغییر داد و به بهترین کشور در زمینه بهره وری انرژی در دنیا تبدیل شد.
گودبرگ در خصوص چرایی صرفه جویی در مصرف انرژی در کشوری همچون ایران که بهره مند از انبوه ذخایر انرژی های فسیلی است، گفت: مساله این است که برای رقابت با کشورهای همجوار همچون ترکیه، باید فکری در زمینه کاهش هزینه داشته باشید که بخش عمده آن علاوه بر کارگر و مواد اولیه، مصرف انرژی است.
مشاور بین المللی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ادامه داد: در ایران، لازم است با کمک مصرف بهینه انرژی به رقابت پذیری فکر کنید، باید به محیط زیست فکر کرد و نیز به آلودگی هوا و گرم شدن زمین اندیشید.
گودبرگ افزود: متاسفانه در شرکت ها و صنایع ایران این تصور وجود دارد که به لحاظ مصرف انرژی عملکرد خوبی دارند، اما در زمینه صرفه جویی، پتانسیل های بسیاری وجود دارد به طوری که در کشورهایی مثل آمریکا و دانمارک که جزو کشورهای پیشرفته در زمینه بهره وری انرژی هستند هنوز هم جا برای فعالیت وجود دارد.
وی یادآور شد: دانمارک سال 1973 فعالیت خود را در زمینه بهره وری انرژی آغاز کرد و در این زمینه راهکارهایی را همچون دوجداره کردن پنجره ساختمان ها و نیز ایجاد یک سیستم مدیریت انرژی براساس یک استاندارد خاص در صنایع به اجرا درآورد، به طوری که براساس آمارها، با اجرای مدیریت انرژی در صنایع از پنج تا 25 درصد در الکتریسیته، 11 تا 29 درصد در بخش سوخت های فسیلی و 21 تا 33 درصد در منابع آبی صرفه جویی داشته است.
گودبرگ با اشاره به این که سوئد نیز برنامه مدیریت انرژی را همچون دانمارک در بین 117 کمپانی بزرگ خود انجام داده است، افزود: با اجرای این برنامه، در سوئد بین پنج تا 15 درصد ذخیره انرژی وجود داشته و این برنامه به آنها ثابت کرده که اگر یک سیستم ساختار یافته در زمینه انرژی داشته باشند، بسیار موفق خواهند بود.
گودبرگ گفت: با توجه به توافقات برجام، ایران اگر می خواهد به سمت بازارها و همکاری های بین المللی برود، لازم است نگاه به مصرف انرژی را تغییر دهد، باید ردپای کربن تولیدی توسط انسان ها در زندگی کاهش یابد و با تغییر مصرف انرژی همراه شود.
مشاور بین المللی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد افزود: در یک پروژه صرفه جویی انرژی، کاهش فاضلاب ها، تولید محصول بیشتر، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به فضای محیط اطراف و نیز دریافت صنعت سبز را خواهیم داشت.
وی یادآور شد: برای اجرای مدیریت انرژی باید آموزش پرسنل و تغییر رفتار آنها را هم در نظر داشت. هنگامی می توان این برنامه را در کشور اجرا کرد که سه پایه تعهد مدیریت ارشد، تغییر فناوری و تغییر رفتار پرسنل و آشنایی آنها با فرهنگ استفاده درست مصرف انرژی همراه باشد.
پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست ایران از دهم تا سیزدهم اسفندماه در نمایشگاه بین المللی تهران برپا است.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829