امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت: حوزه حمل و نقل سهم عمده ای در مصرف انرژی دارد

  • مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: امروزه بخش حمل و نقل سهم عمده ای را در مصرف انرژیها به خود اختصاص داده است.
  • به گزارش خبرنگار شانا، نصرت اله سیفی امروز (دوشنبه، ١٠ اسفند ماه) در نشست بررسی الزامهای پیاده سازی سند توسعه دانش بنیان، انرژیهای تجدیدپذیر در ایران در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست و هشتیمن نمایشگاه  گفت: ٧٨ درصد مجموع انرژی اولیه جهان به صورت فسیلی و ١٩ درصد نیز از مجموع انرژیهای تجدیدپذیر سنتی و مدرن است که البته انرژیهای تجدیدپذیر مدرن نیز امروزه به بخشهای مختلف تقسیم می شود.

    وی افزود: امروزه تولید برق در دنیا بیشتر از خوراک سوختهای فسیلی بهره می گیرد و تنها ٢٣ درصد با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و یا از طریق نیروی آبی تولید می شود.

    سیفی ادامه داد: هرچند کشور ما در منطقه خشک آب و هوایی قرار دار،  اما استفاده از انرژیهای تجدیدپذیری همچون انرژیهای بادی و خورشیدی در حال پیشرفت و توسعه است.

    مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه به موضوع سهم حمل و نقل در مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: امروزه بخش حمل و نقل سهم عمده ای را در مصرف انرژی به خود اختصاص داده است.

    وی شبکه هوشمند و یکپارچه برق را ضرورتی برای توسعه کاربرد انرژیهای تجدیدپذیر دانست و تصریح کرد: در سال ٢٠٠٥ برخی کشورها دارای سیاست و هدفگذاریهای مشخصی در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر بودند که البته در آن دوران کشور ما هدفگذاری مشخصی در این حوزه نداشت، اما امروز با سند توسعه دانش بنیان در انرژیهای تجدیدپذیر هدفگذاریهای خوبی در کشور انجام شده است؛ هرچند که به نظر من این مهم دیر اتفاق افتاد.

    سیفی به موضوع استفاده از آبگرمکنهای خورشیدی که در وزارت نفت طی دهه ٨٠ انجام شد، اشاره کرد و گفت: در سال ٨٤ وزارت نفت حدود ٢٠ میلیون دلار روی آبگرمکنهای خورشیدی هزینه کرد که متاسفانه بازدهی مناسبی نداشت؛ در حالی که کشوری همچون ترکیه با هزینه ای کمتر توانست انرژی گرمایشی خورشیدی بهترین استفاده را ببرد.

    مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به موانع و مشکلات پروژه آبگرمکنهای خورشیدی در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: زمینه سازی اولیه برای اجرای این پروژه وجود نداشت همچنین در سراسر کشور با کمبود تکنسین روبرو بودیم؛ افزون بر آن نبود استاندارد کیفی و عملکردی و انتخاب نادرست گروههای هدف از جمله شکستهای پروژه آبگرمکنهای خورشیدی بود.

    وی به حمایت از شکل دهی و توسعه بازار برق، حرارت، سوخت و تجهیزات و خدمات دانش بنیان انرژیهای تجدیدپذیر اشاره و تصریح کرد: حمایت از ساماندهی منابع مالی پایدار برای توسعه کاربرد انرژیهای تجدیدپذیر و حمایت مالی از تولیدکنندگان مواد و تجهیزات با تاکید بر افزایش مشارکت بخش خصوصی، جذب سرمایه خارجی، حمایت از تدوین نظام استاندارد ملی و تایید کیفی موردنیاز از جمله عواملی است که باید در توسعه انرژیهای نو مدنظر قرار گیرند.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829