خجسته مهر در مراسم معارفه سرپرست شرکت بهینه سازی مصرف سوخت:
بهینه‌سازی مبتنی بر فناوری می‌تواند معادل تولید و توسعه درآمدزا باشد

چاپ

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت نقش شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های فناوری و دانش‌بنیان‌ها در راستای افزایش درآمد ملی از راه صرفه‌جویی در مصرف انرژی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر در آیین تکریم علیرضا اطاعتی و معارفه حسین آب‌نیکی، سرپرست شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، با حائز اهمیت خواندن نقش این شرکت، عنوان کرد: نگاه ما به مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی نه تنها یک نگاه ملی بلکه یک نگاه بین‌المللی است که منافع آن بر کشورهای همسایه نیز تاثیر خواهد گذاشت و از این منظر این سازمان نیاز به نیروی انسانی خلاق، توانمند و متخصص دارد که در درجه نخست به کار و اهداف سازمان ایمان و باور داشته باشند. 
 
* بهینه‌سازی مصرف سوخت و منافع ملی
 
معاون وزیر نفت با اشاره به این که مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت هم به لحاظ بحث مصرف و هم به لحاظ مسائل محیط زیستی پر اهمیت تلقی می شود، گفت: این شرکت، هرچند نهاد درآمدزایی برای خود سازمان نیست اما از دیدگاه ملی و برای کل جامعه بسیار پردرآمد است و اگر جنبه‌های فواید زیست‌محیطی و مدیریت مصرف را هم در کنار درآمد کشور از محل صرفه‌جویی درنظر بگیریم، اهمیت این حوزه و تاثیر آن در منافع ملی قابل توجه خواهد بود.  
 
* بهینه سازی معادل توسعه و تولید
 
خجسته‌مهر از دستیابی به رکورد تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، یعنی ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز و تحویل روزانه ۹۸۰ میلیون مترمکعب گاز به شرکت ملی گاز ایران در روزهای اخیر خبر داد و با اشاره به هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش تولید و توسعه انرژی بر لزوم سرمایه‌گذاری در بخش بهینه‌سازی تاکید و اظهار کرد: می توان مفهوم بهینه سازی مصرف سوخت را به لحاظ اهمیت جایگاه، معادل تولید و توسعه تلقی کرد؛ به طوری که با در نظر گرفتن این موضوع که برای تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز رقمی در حدود ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، بنابراین برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای صرفه جویی به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب در بخش مصارف خانگی و تجاری، با درنظر گرفتن هزینه‌های مرتبط با آن نه تنها منطقی که سودآور به نظر می‌رسد.
 
وی افزود: با درنظر گرفتن این اعداد و ارقام، اهمیت امر بهینه سازی را می‌توان معادل تولید و توسعه درنظر گرفت و بنابراین نگاه کلان و هدف‌گذاری ما در این حوزه باید ایده آل و آینده نگر باشد.
 
* کمی کردن حوزه بهینه سازی نیاز اساسی کشور 
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با ابراز مخالفت خود نسبت به تقاضا محور بودن حوزه مدیریت بهینه سازی گفت: سازمان بهینه سازی نباید منفعل باشد و صرفا منتظر تقاضا و درخواست سایر سازمان ها در این حوزه باشد و می بایست با ایده و برنامه عمل کند و به فکر کمی کردن طرح‌های بهینه‌سازی باشد.
 
وی همچنین توجه به اثربخشی طرح ها را با مد نظر قرار دادن این موضوع که کدام یک از طرح ها برای کشور درآمد و صرفه اقتصادی بیشتری دارد، پر اهمیت برشمرد و افزود: نکته مهم در این مقطع، لجام گسیختگی مصرف سوخت و انرژی است که در صورت ادامه این شرایط می بایست معادل این حجم از مصرف، واردات انرژی نیز صورت بگیرد.
 
* بهینه سازی مصرف سوخت بر پایه فناوری 
 
خجسته مهر عنوان کرد: بهینه سازی مصرف سوخت باید مبتنی بر فناوری و طرح های آن دانش بنیان باشند، می توان گفت مهم ترین ویژگی فناور محور شدن طرح ها کاهش قیمت و هزینه اجرای طرح‌ها است و در این راستا یعنی برای استقرار یک سیستم فناورمحور، استفاده از تمام ظرفیت های کشور لازم است.
 
* صنعت نفت، پیشگام بهینه‌سازی مصرف سوخت
 
معاون وزیر نفت با اشاره به لزوم الگو بودن شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در حوزه ماموریت آن افزود: لازم است بهینه سازی را از خودمان و از صنعت نفت شروع کنیم و در همین راستا بررسی کنیم که به عنوان مثال چند میلیون بشکه معادل نفت خام، پتانسیل برای صرفه جویی در کشور وجود دارد و همچنین یکی از کارهای مهم در این حوزه ممیزی انرژی است که می بایست این امر از خود صنعت نفت آغاز شود و به ترتیب پس از سیاست گذاری های لازم، مورد پایش و بررسی و اجرا قرار گیرد.
 
در این نشست علیرضا اطاعتی که تمشیت امور شرکت بهینه سازی در این مدت را برعهده داشت ضمن اشاره به اهمیت انجام کارها در فضای بدون تنش، از انجام همه ماموریت های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در راستای اهداف تعیین شده خبر داد. 
 
در ادامه این نشست حسین آب‌نیکی سرپرست شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز با اشاره به جدی بودن حوزه چالش‌های انرژی در کشور و لزوم انجام برنامه‌ریزی عملیاتی برای این حوزه، موضوع بهینه‌سازی را برای کشور راهبردی دانست.