امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

در نشست آینده تولید و مصرف گاز مطرح شد
ایران به تولید روزانه ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز می‌رسد، اگر...

در نشست آینده تولید و مصرف گاز اعلام شد که با توسعه میدان‌های گازی کشف‌شده در کشور، ایران به تولید روزانه ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز هم می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالمحمد دلپریش، مشاور عالی برنامه‌ریزی و توسعه معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران امروز (سه‌شنبه، هفتم بهمن‌ماه) در نشست آینده تولید و مصرف گاز که در ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: کشور ما ذخایر گازی قابل توجهی دارد که بیشتر در جغرافیای جنوبی کشور پراکنده است و اگر توسعه یابند تولید گاز بسیار افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه تقاضا برای گاز در سال‌های آینده افزایش قابل توجهی خواهد داشت، اظهار کرد: چاره‌ای نداریم مگر اینکه میدان‌های جدید گازی را توسعه دهیم، اکنون هم ۲۰ میدان کشف‌شده وجود دارد که می‌توانند توسعه یابند.

مشاور عالی برنامه‌ریزی و توسعه معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: برای میدان‌های فعال کنونی هم طرح‌های نگهداشت مانند نصب ایستگاه‌های تقویت فشار باید اجرایی شود. اگر طرح‌های توسعه‌ای انجام شود، تولید گاز افزون بر جبران کاهش تولید مخازن کنونی، به ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

دلپریش تصریح کرد: اگر تولید نفت خام هم به بیش از روزانه ۵ میلیون بشکه برسد که طبق گفته وزیر نفت افزایش تا روزانه ۷ میلیون بشکه هم در برنامه است، توسعه میدان‌های گازی بیشتری هم انجام می‌شود و افزایش تولید دور از دسترس نیست، اما اگر این طرح‌های توسعه‌ای انجام نشود تا سال ۲۰۲۲ میلادی با افت تولید فاجعه‌بار و بحران کمبود گاز روبه‌رو خواهیم بود.

هزینه ۲۰ میلیارد دلاری توسعه میدان‌های گازی

محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم در بخشی از سخنان خود گفت: ایران در برداشت از پارس جنوبی تا سال ۸۶ با کشور قطر برابر بود، از سال ۸۸ تفاوت ایجاد شد و قطر از ما پیشی گرفت، از سال ۹۶ باز به برداشت برابر با قطر رسیدیم و اکنون برداشت ما بیشتر از قطر است.

وی با بیان اینکه اکنون روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید می‌شود، افزود: هر سال برابر با یک فاز پارس جنوبی افت فشار گاز در کشور داریم که باید با توسعه میدان‌های گازی جبران شود و در سال‌های آینده در مجموع باید ۲۰ میلیارد دلار برای توسعه این میدان‌ها هزینه شود.

صرف سالانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور

محمدرضا صدیقی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران هم در نشست آینده تولید و مصرف گاز، گفت: با وجود بعضی انتقادها، کاری که در حوزه گازرسانی انجام‌شده منطبق بر منطق اقتصادی است و محاسبات اقتصادی نشان می‌دهد استفاده از برق ارزان‌تر از این توسعه گازرسانی‌ها نبوده است.

وی تصریح کرد: از محل این توسعه گازرسانی و اجرای بند ق، از سال ۹۳ تاکنون ۱۶ میلیارد دلار فرآورده جایگزین و صادر شده است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز تأکید کرد: هم‌اکنون سالانه ۴۵ میلیارد دلار برابر با ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی کشور است که باید برای آن فکری کرد و راه‌حلی اندیشید.

تأکید بر اهمیت توسعه صنعت پتروشیمی با افزایش تولید پروپیلن

محمدحسن پیوندی، عضو هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نیز با تأکید بر تحولات گسترده در عرصه انرژی جهان به اهمیت تولید پروپیلن در ایران اشاره و اظهار کرد: یکی از این روش‌ها تولید متانول از گاز طبیعی و پس از آن تبدیل متانول به پروپیلن است که در کشور بیشتر از این روش استفاده می‌شود و امید است که روند تولید پروپیلن با توجه به ذخایر گسترده گاز در کشور و نیز وجود متانول فراوان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تبدیل متانول به پروپیلن فرصتی تازه برای تحقق اهداف صنعت پتروشیمی فراهم و به‌عنوان عامل اصلی توسعه صنایع میانی، پایین‌دستی، اشتغال و سبب جذب سرمایه‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: باید با در نظر گرفتن منابع لازم و نیز افزایش سرمایه‌گذاری تولید محصولات با ارزش مانند پروپیلن را در صنعت پتروشیمی ایران افزایش دهیم.

عضو هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: کشورهای مختلف در جهان تا سال ۲۰۵۰ نیاز به مصرف بالای گاز را به‌ویژه در بخش صنعت همچنان خواهند داشت، اما باید در نظر داشت که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با شتاب در حال گسترش است و برآوردهای انجام‌شده نشانگر آن است که در سال‌های ۲۰۴۰ تا ۲۰۵۰ روند استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر با جهش روبه‌رو می‌شود.

پیوندی با بیان اینکه با وجود دارا بودن ذخایر گسترده نفت و گاز باید در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با جدیت فعال شویم، گفت: در بعضی مناطق ایران ۷۰ تا ۹۰ درصد روزها تابش خورشید را داریم و باید حداکثر سرمایه‌گذاری‌ها را در این زمینه انجام دهیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829