راه اندازي بازار بهينه سازي انرژي و محيط زيست

چاپ

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران، از راه اندازی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست خبر داد.

راه اندازی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیستبه گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صداو سیما به نقل از بازار سرمایه، آقای علی حسینی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی گفت: راه اندازی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در مرحله بررسی توسط کارشناسان است.

وی افزود: بورس انرژی ایران از ابتدای تاسیس خود تاکنون هر ساله با رشد قابل توجه ارزش و حجم معاملات روبرو بوده است، به عنوان مثال در سال جاری با وجود اینکه حدود ۵ ماه تا پایان سال باقی مانده، اما بازار‌های بورس انرژی با ثبت ارزش ۹۰۲ هزار میلیارد ریالی، ضمن پوشش کامل عملکرد مالی سال گذشته که برای کل سال ۵۳۷ هزار میلیارد ریال بوده با رشد نزدیک به ۶۸ درصدی نیز نسبت به سال قبل روبرو شده است. در حالی که برای دوره مشابه سال گذشته نیز میزان این رشد بیش از ۳۵۴ درصد بود.

حسینی ادامه داد:طی هفت ماه سال جاری تا تاریخ ۳۰ مهرماه ۹۹ بازار هیدروکربوری بورس انرژی ایران با ثبت ارزش قریب به ۸۱۱ هزار میلیارد ریال رشد ۵۶۶ درصدی نسبت به دوره مشابه داشته است. بازار برق بورس انرژی ایران نیز با رشد ۱۸۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته ارزش ۲.۵۵۲ میلیارد ریالی را طی معاملات هفت ماهه سال جاری به خود اختصاص داده است.

وی گفت:‌در بازار تامین مالی نیز این بازار در سه ابزار اوراق سلف موازی استاندارد، صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و گواهی ظرفیت نقدی به ترتیب ارزش‌های ۸۵.۴۵۲ میلیارد ریالی، ۱.۰۹۶ میلیارد ریالی و ۱.۵۴۵ میلیارد ریالی را به ثبت رسانده است.

حسینی افزود: هدف بورس انرژی از بدو تاسیس فراهم آوردن بازاری متشکل، قانونمند، شفاف و رقابتی جهت کشف منصفانه قیمت حامل‌های انرژی بوده و در این راستا چشم‌اندازی مبنی بر تبدیل شدن به مرجع قیمت‌گذاری‌های انرژی در سطح منطقه را سرلوحه برنامه‌ها و طرح‌های خود قرار داده است.

وی ادامه داد:خوشبختانه با همکاری وزارت‌خانه‌های مرتبط در حوزه حامل‌های انرژی از قبیل وزارت نفت و نیرو از زمان تاسیس این بورس و تاکید قوانین بالادستی از جمله برنامه‌ششم توسعه، قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ... مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی ایران به منظور شفاف‌سازی قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی، این بورس توانسته نظام قیمت‌گذاری در این کالا‌ها را از حالت دستوری و دولتی به نظام مبتنی بر بازار در فضای رقابتی و شفاف تبدیل کند.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی گفت: طی این سال‌ها ما شاهد استقبال روزافزون استفاده از این ابزار به منظور تامین مالی در صنعت انرژی بودیم، به نحوی که از ابتدای تاسیس بورس انرژی ایران تا مهرماه سال جاری قریب به ۲۵۰ هزار میلیارد ریال از طریق انتشار این اوراق تامین مالی صورت گرفته است که نزدیک به ۲۴۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به صنعت نفت است.

وی افزود:ماهیت این اوراق پیش فروش کالا و تامین مالی از این طریق است که طرح پیشنهادی سلف نفتی نیز بر این پایه به منظور پیش فروش نفت خام مطرح شده بود. با توجه به اینکه در این طرح خریدار با خرید اوراق مالک مقدار معینی نفت خام با قیمت مشخص در سررسید این اوراق می‌شود و قابلیت فروش اوراق در طی دوره قبل از سررسید نیز وجود دارد از جذابیت کافی برای سرمایه‌گذاران برخوردار است.

حسینی گفت: اجرای این طرح در بورس انرژی ایران علاوه بر فراهم آوردن امکان تامین مالی برای وزارت نفت، زمینه‌های لازم به منظور تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر متنوع سازی روش‌های فروش نفت خام را نیز فراهم می‌آورد.

وی افزود: از جمله برنامه‌های این شرکت راه‌اندازی بازار قرارداد‌های آتی و اختیار معامله در حوزه کالا‌های انرژی خصوصاً فرآورده‌هایی از قبیل بنزین و نفت کوره است، علاوه بر این موضوع در راستای اصلاح الگوی مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی با مجموعه شرکت ملی گاز ایران و سایر نهاد‌های ذیربط طرح راه‌اندازی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست نیز در حال پیگیری است. در کنار این برنامه‌ها توسعه و تعمیق بازار‌های موجود در حال پیگیری است که امید می‌رود بتوانیم با پیشبرد این برنامه‌ها زمینه لازم به منظور دستیابی به جایگاه واقعی در سطح داخلی و بین‌المللی را فراهم آوریم.