امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

صرفه‌جویی سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز با اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها

معاون وزیر نفت در امور گاز از صرفه‌جویی سالانه حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز با اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، حسن منتظرتربتی روز (سه‌شنبه، ۲۲ مهرماه) در آیین رونمایی از طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری، با بیان اینکه از ابتدای امسال شرایط خوبی در تأمین گاز کشور برقرار بوده است، گفت: شرکت ملی گاز ایران تلاش ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در توسعه گازرسانی داشته است و با استفاده از منابع بند «ق» و قانون رفع موانع تولید تواسنتیم توسعه خوبی در بحث گازرسانی شهرها و روستاها داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه منابع مالی پروژه‌های شرکت ملی گاز از محل جایگزینی و صرفه‌جویی تأمین می شود، افزود: این موضوع کمک می‌کند که پروژه‌ها بدون تحمیل مالی به دولت پیش برود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، قانون رفع موانع تولید شامل دو بخش توسعه و جایگزینی سوخت و بهینه‌سازی می‌شود که بخش دوم کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

تربتی تصریح کرد: بهینه‌سازی مصرف انرژی عملاً خارج از حیطه وظایف وزارت نفت و شرکت ملی گاز است و این موضوع باید توسط مصرف‌کنندگانی همچون نیروگاه‌ها و صنایع دنبال شود، با این حال با وجود توسعه پارس جنوبی به تنهایی پاسخگوی نیاز مصرف نیست و اگر مصرف کنترل نشود نمی‌توان نگران تأمین گاز نبود.

وی تأکید کرد: به همین دلیل بود که از ابتدای امسال در نشست‌هایی با حضور وزیر نفت تصمیم گرفته شد به موضوع بهینه‌سازی نیز ورود و از ظرفیت بند ق استفاده کنیم که یکی از این بخش‌ها بهینه‌سازی مصرف موتورخانه‌ها بود.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: شاید ورود ما به این موضوع به‌عنوان فروشنده معنادار نباشد، اما به‌عنوان مسئولیت اجتماعی به این موضوع پرداختیم چون طبق بررسی کارشناسان اگر در موتورخانه‌ها در بخش‌های سرویس و تنظیم مشعل، عایق‌کاری تأسیسات و نصب دستگاه ضدرسوب مغناطیسی ارزیابی، اصلاح و بهینه‌سازی انجام شود ۱۰ درصد معادل حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب در سال صرفه‌جویی می‌شود.

تربتی با بیان اینکه این کار زمان‌بر نیست، برای مشترکان رایگان است و هزینه‌های آنها را هم کاهش می‌دهد، افزود: مسئولیت اجتماعی ما حکم می‌کرد به موضوع ورود کنیم و با این کار هم مصرف سوخت کاهش می‌یابد و هم از محیط زیست حفاظت می‌شود.

وی با اشاره به نحوه اجرای این طرح، گفت: ما به دنبال این بودیم که ضمن افزایش کارایی برای مردم، اشتغال ملی هم ایجاد شود، به همین دلیل این موضوع با اتحادیه شوفاژکاران و چند شرکت مطرح شد و کار با همکاری آنها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در توضیح چگونگی اجرای طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری، اظهار کرد: سامانه‌ای ایجاد شده و مشترکانی که خواستار اصلاح موتورخانه هستند می‌توانند در آن اعلام آمادگی کنند، مجریان کار هم می‌توانند در این سامانه مشتری‌یابی کنند و مشخصات خودشان و مشتریان را در سامانه برای انجام کار به ثبت برسانند.

تربتی تصریح کرد: تعمیرکار موتورخانه می‌تواند در این سامانه با مالک موتورخانه قرارداد ببندد، از این بابت که مسئولیت تعمیر را به‌عهده بگیرد و اصلاح و بهینه‌سازی به‌درستی انجام شود و مالک هم اجازه می‌دهد این کار انجام شود و خود را به شرکت‌های گاز استانی معرفی می‌کند، نماینده شرکت گاز نیز تأیید می کند که چه اصلاحاتی نیاز است و پس از انجام کار هم این نماینده از اصلاحات بازدید و آن را تأیید می‌کند.

وی با بیان اینکه ۶ هزار میلیارد تومان از محل بند «ق» قانون بودجه برای این طرح برنامه‌ریزی شده است، گفت: طبق پیش‌بینی ما حدود ۳۰۰ هزار موتورخانه در این طرح بهینه‌سازی می‌شود، البته اگر بیشتر هم باشد و مراجعه‌کننده داشته باشیم ادامه می‌دهیم و محدودیتی نداریم.

منتظر پاسخ ترکیه برای تمدید قرارداد هستیم

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به وضع صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه، اظهار کرد: آغاز امسال با قطع صادرات گاز به ترکیه همراه بود و نگرانی‌هایی را از این بابت به وجود آورد، اما صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه هم‌اکنون ۲ درصد بیش از زمان مشابه پارسال است و ضمن اینکه آن کمبود در ماه‌های آغازین سال جبران شد، مجموع صادرات بیشتر هم شده است.

تربتی درباره آغاز مذاکرات برای تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه، گفت: قرداد کنونی تا چهار یا پنج سال آینده اعتبار دارد، البته در نشستی که هفته گذشته به‌صورت ویدئوکنفرانس با طرف ترکیه‌ای برگزار شد موضوع تمدید قرارداد را مطرح و اظهار تمایل کردیم که با توجه به فرصت باقی‌مانده به این بحث ورود کنیم.

وی تصریح کرد: البته هنوز وقت برای آغاز مذاکرات هست و اکنون به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا رفت و آمدها کمی سخت شده است و امیدواریم پس از این شرایط مذاکرات را با این کشور آغاز کنیم، اما فعلا درخواست و علاقه‌مندی خود را برای تمدید قرارداد مطرح کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به پرسشی درباره وضع صادرات گاز به پاکستان هم گفت: این موضوع همچنان از نظر حقوقی و از طریق دیپلماسی دنبال می‌شود و هنوز به این نتیجه نرسیدیم که وارد بحث داوری شویم یا خیر، اما امیدواریم این صادرات شکل گیرد و ما آمادگی داریم.

عراق بخواهد می‌توانیم صادرات گاز را افزایش دهیم

تربتی همچنین با تأکید بر توسعه صادرات گاز به عراق، اظهار کرد: صادرات گاز به عراق اکنون در دو محدوده در جریان است، هرچند سقف قرارداد محدودیتی ندارد، اما توسعه آن بنا به درخواست عراق است، زیرا آنها اکنون زیر فشار آمریکا هستند و برای این صادرات هم مجوز موقت گرفته می‌شود.

وی درباره مقدار مصرف گاز طبیعی در کشور، گفت: گاز طبیعی در نیمه نخست امسال در صنایع عمده ۶ درصد و در بخش خانگی و تجاری ۱۳ درصد رشد داشته که این موضوع کمی نگران‌کننده است که طبق ارزیابی‌ها، شیوع ویروس کرونا، مصرف آب گرم را افزایش داده است، البته بخشی از این افزایش هم ناشی از توسعه گازرسانی است، هرچند نباید به ۱۳ درصد می‌رسید.

معاون وزیر نفت در امور گاز همچنین با اشاره به توسعه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: اکنون ۹۰ درصد شهر زاهدان شبکه‌گذاری و ۴۰ درصد هم علمک‌گذاری شده است و امیدواریم این مقدار تا سه ماه آینده به ۸۰ درصد برسد.

تربتی یادآور شد: تا پایان امسال علمک‌گذاری در شهر زاهدان تکمیل می‌شود، استانداری و شرکت‌های گاز استانی معین هم فعالیت و همکاری خوبی دارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829