اخبار

وزیر نفت در آیین افتتاح ۳ طرح ملی نفت با ارزش ۴.۷ میلیارد یورو عنوان کرد:
موفقیت صنعت نفت در توسعه و بهره‌برداری همزمان با تحریم‌ها

وزیر نفت مجموع سرمایه‌گذاری در سه طرح خط لوله ششم و نهم و ایستگاه‌های آن، فاز نخست پتروشیمی بوشهر و نیروگاه غرب کارون را ۴.۷ میلیارد یورو عنوان کرد و گفت: صنعت نفت با وجود شدیدترین تحریم‌ها نه تنها در بهره‌برداری از تاسیسات تولیدی موفق بوده بلکه طرح‌های توسعه‌ای را هم در چنین شرایط دشواری‌پیش برد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه پیش از ظهر روز دوشنبه (سوم شهریورماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی وزارت نفت ضمن گرامیداشت هفته دولت و ایام شهادت امام حسین (ع) اظهار کرد: صنعت نفت با وجود شدیدترین فشارها و تحریم‌ها با اتکا به خداوند و با استواری نه تنها در بهره‌برداری از تاسیسات تولیدی خود موفق بوده بلکه توانسته در چنین شرایط دشواری طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش ببرد که نمونه آنها همین طرح‌هایی است که افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز در هفته دولت سه طرح مهم صنعت نفت در مجموع با ۴.۷ میلیارد یور سرمایه‌گذاری از سوی رئیس جمهوری افتتاح می‌شود، تصریح کرد: این طرح‌ها شامل حدود ۳ میلیارد یورو تامین مالی خط انتقال ششم، نهم و ایستگاه‌هایش، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری پتروشیمی بوشهر و ۳۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیروگاه غرب کارون است که این رقم در مقیاس جهانی است.

افزایش توان صادرات گاز ایران

زنگنه با بیان اینکه طرحی که در صنعت گاز افتتاح شده مربوط به انتقال و پایداری شبکه گاز است، خطاب به رئیس جمهوری افزود: همانطور که مستحضر هستید، ما فاصله زیادی بین مراکز اصلی تولید گاز در جنوب کشور با مراکز اصلی مصرف گاز در مرکز، شمال، شمال شرق و غرب کشور داریم، از این رو ناچاریم برای انتقال گاز خطوط لوله احداث کنیم.

وی ادامه داد: به طورساده باید عرض کنم برای انتقال هر ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز نیازمند احداث یک خط لوله ۵۶ اینچ یعنی بالغ بر یک و نیم متر و چندین ایستگاه تقویت فشار در مسیر هستیم. هزینه احداث هر کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ برحسب تغییر شرایط بین یک تا ۲ میلیون دلار و هزینه احداث هر ایستگاه تقویت فشار حدود ۷۵ میلیون یوروست بنابراین هر زمان که می‌خواهیم ۶۰۰ میلیون مترگاز را از منطقه عسلویه به دیگر نقاط منتقل کنیم بیش از ۶ خط لوله و ده‌ها ایستگاه تقویت فشار نیاز داریم.

وزیر نفت هزینه سرمایه گذاری طرح‌های انتقال گاز خط لوله سراسری ششم و ایستگاه‌های تقویت فشار مربوط به آن را ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: نکته قابل توجه این است که هزار و ۴۰۰ میلیون یورو از این مبلغ برای نخستین بار از سوی بخش خصوصی به صورت B.O.T تامین شده است. که این امر ما را قادر کرد تا بتوانیم انتقال گاز به کشور عراق را عملی کنیم.

زنگنه گفت: مجموع رقم صادرات گاز ایران به کشورهای ترکیه و عراق تا پایان امسال به ۸۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

۹۵ درصد جمعیت ایران زیر پوشش شبکه گاز هستند

زنگنه به پروژه دیسپچینگ ملی گاز که امروز افتتاح شد اشاره کرد و یادآور شد: طراحی دیسپچینگ ملی از سال ۱۳۷۶ که من وارد وزارت نفت شدم شروع و اجرا شد، اما با توجه به گسترش عظیم شبکه گاز کشور مجددا به‌روزرسانی و بازسازی شد.

وی با بیان اینکه مسئولیت دیسپچینگ پایش و فرماندهی شبکه گاز کشور است، خاطرنشان کرد: پالایشگاه‌های گازی، ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و خطوط اصلی انتقال گاز همگی تحت فرماندهی دیسپچینگ ملی گاز عمل می‌کنند؛ دیسپچینگ هم با ابزارهایی که در اختیار دارد و اطلاعاتی که به آن می‌رسد به صورت لحظه‌ای در تمام ساعات شبانه روز براساس نیاز تصمیم گیری می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه بیش از ۳۷ هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز داریم ادامه داد: هم اکنون ۹۵ درصد جمعیت ایران و عمده صنایع کوچک و بزرگ و نیروگاه‌ها تحت پوشش شبکه گاز هستند، وظیفه دیسپچینگ نیز حفظ فشار گاز در شبکه برای تداوم و استمراز تامین گاز است.

تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی

زنگنه در ادامه در خصوص افتتاح فاز نخست مجتمع پتروشیمی بوشهر گفت: از همان ابتدا قرار بود گاز پالایشگاه‌های فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به میدان آغاجاری در خوزستان تزریق شود و بنایی هم برای شیرین‌سازی گاز این فازها نداشتیم، قرار بود این گاز به صورت ترش بعد از گرفتن میعانات گازی و مقداری ال‌پی‌جی با خط لوله ۵۶ اینچ به خوزستان منتقل شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: اما به پیشنهاد سرمایه‌گذار طرحی ارائه شد که براساس آن بخشی از گازی که دارای اتان و ال‌پی‌جی بود را به سرمایه‌گذار بدهیم تا با سرمایه خود این گاز را شیرین‌سازی و تفکیک و برای مصرف خود از آن استفاده کند که این سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه بخش بعدی سرمایه گذاری در این مجتمع، احداث واحد متانول است که امروز فاز نخست آن با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۳۲ میلیون یورو افتتاح شد، تصریح کرد: قرار است در فاز دوم مجتمع پتروشیمی بوشهر واحد الفین احداث شود. این فاز هم اکنون از پیشرفت ۳۵ درصدی برخوردار است.

وی اجرای این پروژه را از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی، توجه به جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش اعلام و تصریح کرد: گازی که امروز تفکیک و شیرین می‌شود عموما ارزشمندترین خوراک پتروشیمی اتان است که به زنجیره تولید کشورمان افزوده می‌شود.

جهش ۶ برابری تولید نفت در غرب کارون

وزیر نفت از نیروگاه غرب کارون بعنوان سومین طرح که امروز افتتاح می شود نام برد و با بیان این که نیروگاه غرب کارون نیروگاه اختصاصی شرکت نفت برای میدان‌های مشترک غرب کارون است، افزود: ما در میدان‌های غرب کارون با یک جهش ۶ برابری تولید از ۷۰ هزار بشکه در روز عبور کرده و به توان تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده‌ایم که ان شالله با تکمیل طرح‌های بعدی شامل آزادگان، یادآوران و یاران توان تولید به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وی درباره علت تاسیس نیروگاه اختصاصی برق در غرب کارون از سوی شرکت نفت گفت: به دلیل وضع تولید برق دراستان خوزستان، مدیریت شرکت ملی نفت تصمیم گرفت به منظور به منظور پایداری تولید نفت، تاسیسات برق را احداث کرده و خود به تامین برق مورد نیاز بپردازد.

زنگنه با بیان اینکه شرکت نفت برق را از شرکت مپنا به قیمت ۲.۲۵ سنت یورو خریداری می‌کند، افزود: شرکت مپنا این نیروگاه را به صورت ساخت، بهره‌برداری و مالکیت (BOO) در غرب کارون احداث کرد و امروز ۲ واحد گازی آن به مدار آمده‌اند و واحد بخار آن هم در دست احداث است، شبکه انتقال و ایستگاه‌های آن هم از سوی شرکت ملی نفت ایران احداث شده است.

همه توانمان را برای میدان‌های مشترک گذاشتیم

وزیر نفت گفت: من امروز خوشحال هستم که در محضر جنابعالی به مردم عرض کنم، دولت هر چه در توان داشت برای افزایش توان تولید میدان‌های مشترک به کار برد، به نحوی که امروز توان تولید ما در میدان‌های غرب کارون ۶ برابر و میدان گازی پارس جنوبی ۲.۵ برابر شده است.

وی با بیان اینکه آثار این افزایش توان تولید را می‌توان در زندگی مردم، در توسعه کشور و بهتر شدن شرایط محیط زیست دید، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون در میدان‌های مشترک غرب کارون ۲۱۶ حلقه چاه بالغ بر ۶.۲ میلیارد یورو سرمایه گذاری شده است.

زنگنه در پایان از همه سرمایه‌گذاران چه دولتی و چه خصوصی در اجرای پروژه‌ها و مگاپروژه‌های نفت تشکر کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829