اخبار

کارشناسان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بررسی میکنند:
عامل کلیدی ایجاد تعادل در اکوسیستم انرژی چیست؟

پرسش مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت:

علی مبینی دهکردی 

عامل کلیدی ایجاد تعادل در اکوسیستم انرژی چیست؟

چگونه می توانیم ظرفیت مردم بویژه کارآفرینان نوآور وخلاق  را بسیج کنیم وموجبات اشتغال وخلق منابع وهمکاری اکوسیستمی را برای جوانان وصنعتگران فراهم آوریم و با جلب نظر افکار عمومی ،خانواده ها ونهادهای علمی وصنعتی ومالی وحرفه ای به کاهش آلایندگی های زیست محیطی  وکارایی انرژی دست یابیم.

گلوگاه اصلی بهینه سازی انرژی ایجاد تعادل در اکوسیستم است.

اکوسیستم انواع مختلفی دارد. میکروسی اچ پی که یک محصول است همانند موبایل ها یک اکوسیستم در شبکه با استاندارد وهم افزایی ومزیت سازی با هم کار می کنند

مهمترین عامل واولویت کاهش شدت انرژی ایران در اکوسیستم های انرژی را شناسایی کنیم.

 

پاسخ کارشناسان :

 

محمد علی توکلیان: رئیس تدوین استراژی و برنامه ریزی طرح ها

اول بررسی کنیم  اگر در طول نزدیک به ۲۰ سال گذشته  شرکت بهینه سازی وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد و تاثیرات بود و یا نبود آن چیست  . این گونه متوجه می شویم که چه کرده ایم و چه باید بکنیم .

جریان انرژی در ایران مانند یک شلنگ است که دارای منفذهای متعدد است و برای جلوگیری از هدر رفت آن نمی توان تنها به یک منفذ متمرکز شد ونیاز به نگاه جامع تر و مدیریت برای رفع کلی آنها می باشد و تا زمانیکه این دید وجود نداشته باشد موفقیتی حاصل نخواهد شد .

انرژی خورشیدی سهم بسزایی در سبد انرژی آینده خواهد داشت

در دنیای امروز نفت برای سوختن نیست و عدم سرمایه گذاری در انرژی های نو و تجدید پذیر عقب افتادن در مسابقه ای است که در دنیا ایجاد شده است.

ساسان کاظمی نژاد: مدیر بهینه سازی انرژی در حمل و نقل

عوامل کلیدی متعددی برای تعادل در اکوسیستم انرژی را می توان مطرح نمود از جمله مهمترین آنها ابزارهای  قیمتی و غیر قیمتی ( فرهنگ سازی مصرف، تکنولوژی های نوآورانه، تعادل در مود های مصرف انرژی یا به عبارتی تنوع سبد حامل های انرژی ، بهره وری انرژی، سیستم مدیریت انرژی، مهندسی مجدد در صنایع انرژی بر  ، استانداردهای معیار مصرف ، قوانین تشویقی و جرایم و .... ) که در حوزه انرژی هرکدام به تنهایی و یا ترکیبی از آنها می تواند همان حکم و نقش گرگهای پارک یلواستون را برای تعادل اکوسیستم انرژی داشته باشد

در علوم هوانوردی و حرفه خلبانی اصولاً وقتی یک موتور هواپیما از کار می افتد خلبانان حرفه ای با موتور دیگر یا به عبارتی با بال دیگر ( در اکوسیستم انرژی  ابزارهای غیر قیمتی ) هواپیمای دچار بحران را به سلامت هدایت و راهبری نموده و به مقصد خواهند رساند.

 سید حسین طاهری رئیس فرهنگسازی و ارتباطات

مادامی که هزینه های صرفه جویی انرژی بیشتر  از قیمت انرژی باشد انگیزه لازم برای تغییر رفتار ایجاد نمی شود .

با توجه اینکه موضوع انرژی های تجدیدپذیر مطرح شد این سوال پیش می آید که با توجه به کاهش قیمت سوخت های فسیلی ،آیا توجیه اقتصادی لازم برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر و خصوصا خورشیدی وجود دارد؟

 و سوال دوم اینکه علت اینکه نفت و فراورده هایش در مقطعی از تاریخ جایگزین زغال سنگ  و دیگر سوخت های ماقبل نفت شد چه بود ؟  من دنبال پاسخ برای این  پرسش هستم که  ایا همه شرایط خصوصا شرایط اقتصادی برای این تغییر کاربری از فسیلی به تجدیدپذیر از جمیع جهات وجود دارد؟

 کوروش هاشمی مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان

ابزارهای قیمتی تنها راه کاهش شدت در کشوراست و  از بین بردن ابزارهای قیمتی و رقابتی می تواند اوضاع اقتصاد کشورمان را خرابتر کند . خصوصا کاربرد انرژی خورشیدی در ساختمان ها می تواند نقش بسزایی در اکو سیستم داشته باشد.

باتوجه به رشد مصرف گاز در کشور استفاده از انرژی خورشیدی می تواند در کنار سایر سیستمهای گرمایشی منازل و سازمانها و ادارات و مدارس در زمستان و در زمان پیک مصرف گره گشا باشد . حتی می تواند بعنوان پیش گرم آب در کنار موتورخانه ها از انرژی خورشیدی استفاده کرد

ولی این زمانی اتفاق افتاد که در سال های قبل آبگرمکن های خورشیدی را رایگان در منازل مسکونی نصب کردند و به دلیل رایگان بودن توجهی به نگهداری و تعمیرات نشد و همه سیستم ها تخریب شدند همانند بخاری های رایگان مدارس . ولی در بخش دولتی که سیستم ها به موقع نگهداری و تعمیر می شوند هنوز در حال کار هستند.

 احمد فضلی رئیس M&V(اندازه گیری و صحه گذاری)

رويكرد مديريت انرژي در كشورهاي پيشرفته مبتني بر كارايي انرژي با محصولات كار]مد و فناوري هاي نوين است و تمركز بر مديريت در بخش عرضه انرژي است در حاليكه در ايران مديريت انرژي مبتني بر صرفه جويي در بخش تقاضا و بكارگيري سيستمهاي كم بازده و فرسوده است.

در تمام كشورها مديريت انرژي يكپارچه است در حاليكه در ايران بخش برق و نفت تفكيك شده كه سياستگذاري در بخش عرضه  همراه با چالش است.انگيزه هاي محيط زيستي در توسعه فناوري ها نيز مزيد بر علت است.توليد در فضاي غير رقابتي و انحصاري نيز عامل كليدي است.

دولت عرضه كننده انحصاري انرژي است .در كشورهاي پيشرو عرضه انرژي توسط بخش خصوصي و رقابتي است

يادآوري مي كنم كه طرح های  ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر بر مبناي صرفه جويي انرژي،افزايش راندمان و كاهش هزينه ها است كه فقط بر صرفه جويي متمركز شده است.

توسعه طرح هاي ماده ١٢ با نظام مشاركتي در بخش صنعت مي تواند در سال جهش توليد موثر باشد

همچنین بار طرح های  ماده ١٢ هم اکنون صرفا به دوش شرکت بهينه سازي است در حاليكه بخش برق و نيرو مي تواند كمك كند.

پيشنهاد ميكنم با طرح موضوع فعاليت هاي بهينه سازي در قالب مشاغل سبز در شوراي عالي كار و تسهيلات بيمه و ماليات براي آن انگيزه بخش خصوصي در رونق كسب و كار ذينفعان را فراهم نماییم.

 عقیل  براتی رئیس پژوهش و فناوری

شرکت بهینه سازی  مصرف سوخت همواره پیشگام در پژوهش و توسعه کاربرد فناوری های سخت و نرم در حوزه کاهش و مدیریت مصرف انرژی و نیز انرژی های تجدیدپذیر حرارتی بوده، در دوره جدید فعالیت های شرکت می توانیم با راهکارهای نوآورانه و جذب و حمایت ایده ها و ظرفیتهای داخل و خارج سازمان در راستای کاربردی نمودن و تجاری سازی این ایده ها و نیل به اهداف و ماموریت های غایی شرکت، گام های بلندی برداریم.

اول بررسی کنیم اکوسیستم انرژی کشور چه تعاملاتی با سایر اکوسیستم های ملی ما دارد و از آنجا به بحث متعادل سازی آن از طریق تنظیم این تعاملات و یافتن پاسخهای ریشه ای و پایدار برای آن ورود کرد. اکوسیستم انرژی ما متاثر از اکوسیستمهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنجاری، کارآفرینی، نوآوری و ... ما است.

حال باید به ایرادات این تعاملات ورود کنیم. بعنوان نمونه باید پرسید آیا اکوسیستم نوآوری ما یک اکوسیستم پویا، دارای قدرت جذب، تحلیل و تجاری سازی ایده ها، نظام مند و توانمندساز است یا خیر؟

 حالا برای یافتن راه حل های این چالش ها، از دست ما بعنوان متولی بخش ES و RE چه کاری بر می آید؟ در گام اول این اقدام باید به دنبال شناسایی تعاملات فوق و آسیب شناسی آنها باشیم. به عنوان مثال در حیطه نوآوری باید به دنبال راهکارهایی برای نوآورهای اقتصادی، هنجاری و فرهنگی در حوزه بهینه سازی انرژی باشیم، چون اگر راهکارهای قبلی جواب می داد الان وضعیت شدت انرژی و کسب و کارهای مرتبط اینگونه نبود.

 شاید لازم باشد بحثی با عنوان اکوسیستم نوآورانه بهینه سازی انرژی گشوده شود. در اینصورت و با این رویکرد میتوانیم در یک برنامه اقدام ملی گامهای مورد نیاز برای متعادل سازی اکوسیستم ES را تعریف و در یک زمانبندی فشرده اجرایی کنیم.

زهره بیدختی کارشناس ارشد امکانسنجی فنی و اقتصادی

سياستهاي قيمتي و انبساطي خود زمينه ساز تورم هستند زماني مي توانيم از اعمال سياستهاي قيمتي به اهداف كاهش مصرف و بهينه سازي برسيم كه خيلي قبل تر از آن ابزارهاي غير قيمتي را شناسايي و به صورت هدفمند پياده سازي كنيم .

يكي از اصلي ترين عوامل محرك تمام اكوسيستم ها انرژي هاي تجديد پذير خصوصا انرژي خورشيدي مي باشد كه در اكوسيستم انرژي نيز اين عامل مي تواند متعادل كننده باشد.

 کامران بخشی کارشناس ارشد برنامه ریزی و کنترل پروژه

در سالهای اخیر شرکتهای بزرگ در حوزه انرژی یکی از راههای تقویت متعادل نمودن اکوسیستم انرژی در کشور . نگرش و ایجاد و حمایت از استارتاپهای انرژی می باشد .

در بحث ایجاد تعادل در اکوسیستم انرژی یکی از مباحث در حوزه انرژی و موضوعات سیاستی مربوط به آن گذار انرژی و عوض شدن قواعد بازی در این حوزه می باشد . گذار انرژی تعبیری است برای ۴ محور اصلی تغییر در این حوزه که شرح آن در اشکال زیر می باشد.

با توجه به عدم ثبات قیمت ها و تورم گاه به گاه و کاهش ارزش پول ملی و وضعیت اقتصادی آحاد مردم و ... افزایش قیمت انرژی ممکن است در این برهه مشکلات دیگری را باعث شود لذا بکارگیری ابزارها و راهکارهای بهینه سازی در بخشهای مختلف مصرف و حمایت از بنگاههای انرژی می تواند تا حدودی از خسارت به اکوسیستم انرژی بکاهد.

 

 

 

علی نوروزی رئیس بهینه سازی انرژی در صنایع نفت و گاز

اکوسیستم انرژی را براساس سه لایه  می توان تحلیل  کرد: لایه کلان که شامل لایه نهادها و بدنه حکمرانی، لایه فعالان بخش انرژی و روابط بین آنها و لایه زیر ساخت ها. مشکل بخش انرژی این است که لایه بالایی یعنی سیاستگذاران در حیطه وظایف بخش فعالان انرژی هم ورود می کند. در حالیکه در یک سیستم انرژی پویا و پایدار نهادهای حاکمیتی نقش اجرایی آنچنانی ندارند و اگر هم داشته باشند با اجرای طرح های نمونه درصدد شکل دهی به فعالان و زیرساختهای مربوطه هستند. تا وقتی دولت منحصرا مجری بهره وری انرژی باشد وضع به همین منوال خواهد بود.

 در بخش بهینه سازی انرژی  شرکت های اسکو، شرکتهای صحه گذاری و اندازه گیری ، مشاوران انرژی و شرکتهای دانش بنیان نقش موثری در امر بهینه سازی دارند در حالیکه در کشور ما هنوز مشکلات زیادی بر سر راه فعالیت آنها داریم. مشکل دیگر در خود حوزه قانون گذاری است که قوانین تصویب شده برای اجرا با حجم زیاد بروکراسی روبرو هست و برای اجرا باید مجوزهای متعددی اخذ شود.

همچنین نباید در فعالیت های آتی بهینه سازی انرژی از روند یا پارادایم های اصلی حاکم در دنیا غافل بمانیم. بحث هایی مثل هوش مصنوعی،  فناوریهای مبتنی بر آی تی یا انرژیهای تجدیدپذیر حوزه حرارتی می تواند در حوزه بهینه سازی مطرح گردد.

باید توجه کرد که محاسبه یارانه برای یک کشور با ذخایر نفت و گاز بسیار مشکل است. اگر مبنای یارانه مد نظر قرار دادن کل انرژی مصرفی با فوب خلیج فارس و یا متوسط گاز صادراتی باشد بنظر اشکال دارد. زیرا همه نفت و گاز مصرف داخلی را که نمی شود صادر کرد. فیکس کردن قیمت داخل بیشترین ضربه را به بخش انرژی وارد کرده. اگر قیمت مصارف انرژی متغیر باشد و تابعی از قیمت فوب، حتی اگر قیمت درصد کمی از فوب باشد ولی متغیر باشد اثر خوبی بر مدیریت مصرف انرژی دارد.

 کامبیز باباپور رئیس امور بهبود روش های حمل و نقل

در رابطه با موضوع اکوسیستم انرژی پیش از ورود به جزئیات شیوه‌های اقدام مانند سیاست گذاری‌های قیمتی یا غیر قیمتی باید چند قدم از مسئله فاصله گرفت و از زاویه بازتری به آن توجه کرد زیرا سیاست‌گذاری‌های محلی به ظاهر کارآمد ممکن است الزاما در نگاه گلوبال آن اثرگذاری مورد توقع را نداشته باشند. واقعیت این است که تقاضای بشر مدرن و ابزارساز به منابع تامین انرژی، غذا و آب به ویژه در قرن اخیر با سرعت بالا و به صورت تصاعدی در حال رشد بوده است. بدیهی است در تامین این نیازها اغلب اقتصادی‌ترین روش ها توسط کشورهای مختلف در پیش گرفته شده و این چیزی جز برداشت مستقیم از منابع موجود در کره خاکی نبوده است.

 به این ترتیب منابع انرژی اصلی یعنی سوختهای فسیلی، منابع طبیعی مانند جنگلها و اقیانوسها و آبهای شیرین زیرزمینی و سطحی که در طول هزاران بلکه میلیونها سال شکل گرفته بودند طی چند دهه با خطر نابودی روبرو شدند. اکوسیستم انرژی، چرخه آب، چرخه کربن و هر چرخه طبیعی دیگری به دلیل رشد جنون‌ آمیز تقاضا و بهره برداری غیرصیانتی بشر از منابع طبیعی دچار اختلال شده است. ایجاد تعادل در اکوسیستم انرژی یا آب مستلزم ایجاد تعادل و هوشمندی در بهره‌برداری از تمامی این منابع می‌باشد.

 راهکارهای افزایش بهره‌وری انرژی در کنار افزایش سهم استفاده از منابع انرژی خارج از کره زمین که انرژی خورشیدی و جاذبه گرانشی کره ماه در دسترس ترین آنها محسوب می‌شوند مهمترین راه ایجاد این تعادل در آینده خواهد بود.

 سید علی هاشمیان مسئول بهینه سازی مصرف انرژی خودروهای سنگین

 در مقیاس جهانی و با دیدی بلند مدت با افزایش مصرف سوخت های فسیلی و تبعات ناشی از آن مانند انواع آلودگی و مهمتر از آن پدیده گرمایش جهانی کشور های توسعه یافته بعنوان پیشروان جهان از هم اکنون به فکر فاصله گرفتن از وابستگی به این سوخت می باشند و سرمایه گذاری های کلانی نیز در این خصوص انجام داده اند . در ادامه با توجه به عدم وابستگی کشورهای توسعه یافته به سوخت فسیلی، رهاسازی گرگها که همان وضع قوانین سختگیرانه و جرایم سنگین توسط آنها در سطح جامعه جهانی است (پروتکلهای بین‌المللی) دیگر کشورهای وابسته به مصرف سوخت فسیلی (گوزنها)  به راحتی قادر به مصرف کردن سوختهای فسیلی نخواهند بود. لذا تنها راه چاره قدم گذاشتن در راه عدم وابستگی به مصرف سوختهای فسیلی است. مانند آنچه هم اکنون در راه رسیدن به آن هستیم و آن عدم وابستگی به درآمد ناشی از نفت است به همین سبب حرکت به سمت سوختهای جایگزین و منابع تجدید پذیر را توجیه پذیر است

قطعا طی این مسیر یک شبه محال است این یک استراتژی بلند مدت است که چاره ای غیر از این مسیر متصور نیست. چه کسی فکر می کرد ایران بتواند در این مدت کوتاه در مسیر جدایی از وابستگی به درآمد نفت پیشرفت کند چرا؟ بخاطر تحریم که مجبورمان کرد.

لذا همان قوانین سختگیرانه ناشی از اجرای پروتکلهای بین‌المللی ما را مجبور میکند با هر ترفندی مصرف سوخت فسیلی رو منطقی کنیم.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829