اخبار

جزئیات توافق نهایی کاهش تولید اوپک پلاس از زبان وزیر نفت

وزیر نفت با اشاره به جزئیات توافق نهایی اوپک پلاس گفت: بر مبنای این توافق، عرضه نفت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در ماه‌های مه و ژوئن، روزانه ۱۰ میلیون بشکه (آمریکا به جای مکزیک روزانه ۳۰۰ هزار بشکه از تولید خود می‌کاهد) کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه شامگاه یکشنبه (۲۴ فروردین‌ماه) پس از برگزاری دهمین نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس از طریق وبینار، در جمع خبرنگاران گفت: این نشست در ادامه نشستی که روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ فروردین‌ماه) برگزار شده بود، تشکیل شد. در آن نشست برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای عرضه روزانه نفت توافق شده بود.

وی افزود: تنها اندکی مشکل با مکزیک وجود داشت که بر اساس تقسیم‌های توافق اولیه قرار بود مکزیک روزانه ۴۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود بکاهد که وزیر انرژی این کشور قبول نداشت. در این مدت صحبت‌هایی انجام و قرار شد مکزیک در ماه‌های مه و ژوئن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود کم کند و گفتند بقیه آن را آمریکا قول داده است از جانب مکزیک کم کند.

وزیر نفت با بیان اینکه به این ترتیب توافق نهایی شد و این توافق از یکم مه اجرایی می‌شود، تصریح کرد: برای دو ماه مه و ژوئن ۱۰ میلیون بشکه از عرضه کم می‌شود؛ در ۶ ماه بعد از آن، عرضه روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش می‌یابد و طی ۱۶ ماه پس از آن، یعنی از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ نیز روزانه ۶ میلیون بشکه از عرضه نفت کاسته خواهد شد. بقیه تصمیم‌ها مربوط به کشورهای تولیدکننده نفت خارج از اوپک پلاس می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه گفته شده است وزیران نفت و انرژی G20 نیز قبول کرده‌اند روزانه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت را به مدت یک سال کاهش دهند، ادامه داد: ترتیبات این توافق نیز با هماهنگی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مشخص می‌شود؛ ضمن اینکه عربستان، کویت و امارات نیز به صورت داوطلبانه افزون بر کاهش‌های اتخاذشده، روزانه حدود ۲ میلیون بشکه دیگر نیز از عرضه خود کم خواهند کرد.

وزیر نفت گفت: ایران به دلیل تحریم به همراه لیبی و ونزوئلا از کاهش عرضه معاف است.

وی درباره قیمت مورد انتظار نفت پس از این توافق گفت: باید منتظر واکنش بازار ماند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829