ارایه طرح‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید در نشست تخصصی مدیریت انرژی

چاپ

نشست تخصصی مدیریت انرژی با محوریت مشاوره کسب و کار توسط اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی ایران و با حضور متخصصان و کارشناسان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و دیگر سازمان های ذیربط برگزار شد.

در ابتدای این نشست کوروش هاشمی مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی با ارایه گزارشی طرح‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور که توسط شرکت بهینه‌سازی در دست پیگیری می باشد را تشریح کرد.

 وی  با اشاره به جایگاه جهانی کشور در مصرف انرژی نهایی در بخش های مختلف و بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست به بررسی چالشهای شرکت های خدمات انرژی پرداخت.

در ادامه هاشمی در خصوص قیمتهای پایین حامل های انرژی بویژه گاز طبیعی گفت: این قیمت ها برای مصرف کننده انرژی در جهت بهبود روند مصرفی خود و استفاده از تکنولوژی های جدید و تجهیزات راندمان بالا انگیزه لازم را ایجاد نمی کند.

وی با اشاره به رکورد بی سابقه مصرف روزانه گاز طبیعی در بخش خانگی در دی ماه سال جاری (در حدود 600 میلیون مترمکعب در روز ) بر ضرورت بهینه سازی انرژی در ساختمانها تآکید کرد.

 مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی در ادامه به معرفی طرح افزایش کارایی انرژی ساختمان های نوساز با اجرای مبحث19 مقررات ملی ساختمان پرداخت و گفت: این طرح با هدف کاهش مصرف گاز طبیعی در بخش ساختمان بویژه در مجتمع های انبوه سازی و یا در کلان شهرها با  2000 متر مربع و بالاتر زیربنای مفید و  یا مناطق سردسیر کشور بر اساس ظرفیتهای ماده 12 قانون رفع موانع تولید و پتانسیل صرفه جویی اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در دست اقدام می باشد که نیاز به تصویب توسط شورای محترم اقتصاد دارد . سقف بازپرداخت در این طرح ششصد میلیون دلار در مدت 4 سال درنظر گرفته شده است.

لارم به ذکر است  در این نشست پرسش و پاسخ هایی در خصوص موانع بازار و مشکلات مالی سرمایه گذاران عامل صرفه جویی و شرکتهای خدمات انرژی در تامین مالی پروژه های صرفه جویی انرژی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.