امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

رئیس‌جمهوری هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس:
ایران در حوزه انرژی خودکفا شده است

رئیس‌جمهوری با اشاره به خودکفایی ایران در بخش انرژی، گفت: تا پیش از این، صادرات گاز در فصل زمستان امکان‌پذیر نبود، زیرا با قطعی آن مواجه بودیم، اما امروز در سرمای زمستان نیز صادرات ادامه دارد، همچنین در حوزه گازوئیل و بنزین به خودکفایی رسیده‏‎ایم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (یکشنبه، ۱۷ آذرماه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را به مجلس ارائه کرد و گفت: دشمنان در طرح شکست اقتصاد ایران اسلامی ناکام مانده‌اند و دولت طبق خواست مردم و مجلس در اقتصاد کلان گام‌های قابل ملاحظه‌ای برداشته و کشور در مسیر توسعه و رونق است.

وی با تاکید بر اینکه علائم و برآوردها نشان می‌دهد امسال رشد اقتصاد بدون نفت مثبت باشد، افزود: طی ۹ ماه گذشته و باوجود تشدید تحریم‌ها و فشارها، بودجه‌های جاری به‌موقع پرداخت و ۳۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی نیز تاکنون پرداخت شده است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که همانند دو سال گذشته در دولت دوازدهم، امسال در سومین بودجه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود، دولت توانست لایحه بودجه را در موعد قانونی مشخص آماده و تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.

روحانی با بیان اینکه سال گذشته و هنگام تقدیم لایحه بودجه سال ۹۸ در سخت‌ترین شرایط تحریم بودیم، عنوان کرد: در محضر شما وعده دادیم که دولت همه توان و امکان خود را به‌کار خواهد گرفت و در کنار استواری ملت بزرگ ایران و ارکان دیگر نظام از جمله مجلس شورای اسلامی خواهد توانست بودجه را محقق سازد و تا امروز چنین بوده است.

وی با بیان اینکه پارسال برای نخستین بار در تاریخ کشور تولید گاز ایران در پارس‌جنوبی از قطر بیشتر بوده است، گفت: این در حالی است که در سال ۹۲ تولید ما نسبت به قطر نصف بود و این کشور دو برابر ما گاز تولید می‌کرد، در زمینه نفت نیز در بخش میدان‌های مشترک غرب کارون که ۷۰ هزار بشکه در روز (سال ۹۲) تولید می‌کردیم، امروز ۳۵۵ هزار بشکه تولید می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اقتصاد ما در بخش‌های مختلف رشد و حرکت داشته است، ادامه داد: حرکت ما در زمینه‌های مختلف کشاورزی، آب، انرژی، راه و ارتباط و گازرسانی به روستاها مثبت بوده و در زمینه کمبود ساخت مسکن نیز با طرحی که وزارت راه و شهرسازی تدوین کرده و با آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۸۰ هزار واحد طی یکی دو هفته گذشته، کمبودها جبران خواهد شد.

روحانی درآمد حاصل از فروش نفت خام و گاز را با میزان بودجه عمرانی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه نزدیک به هم دانست و عنوان کرد: از این رو در حوزه عمرانی جلو هستیم و در سال آینده ۷۰ هزار میلیارد تومان برای بخش عمران در نظر گرفته‌ایم که این میزان در سال۹۱، ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی در ۶ سال ۶ برابر شده است.

دو برابر شدن تولید بنزین با تولید روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر

وی همچنین با اشاره به خودکفایی کشورمان در حوزه انرژی تصریح کرد: تا پیش از این، صادرات گاز در فصل زمستان امکان‌پذیر نبود، زیرا با قطعی آن مواجه بودیم، اما امروز در سرمای زمستان نیز صادرات ادامه دارد، همچنین در حوزه گازوئیل و بنزین به خودکفایی رسیده و صادرات داریم و طبق گزارش وزارت نفت، تولید بنزین به روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده است، در حالی که پیش از این (سال ۹۲) ۵۲ میلیون لیتر بود، یعنی تولید بنزین به دو برابر افزایش یافته است.

روحانی گفت: یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیر آموزش و پرورش، استاندارد کردن سیستم گرمایش مدارس بود که وزیر نفت این وظیفه را برعهده گرفت و در سال آینده آن را اجرایی خواهیم کرد، همچنین مسئله گازسوز کردن خودروهای حمل‌ونقل عمومی از طرف دولت اعلام شد که در سال آینده اجرایی می‌شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه دولت در زمینه مسائل زیست محیطی اقدام‌های مهمی انجام داده و این روند در سال ۹۹ نیز ادامه خواهد داشت، گفت: به غیر از مسئله دریاچه ارومیه که شرایط امیدوارکننده‌ای دارد و همچنین تالاب‌ها نیز شرایط بهتری نسبت به قبل دارند، در حوزه بنزین و گازوئیل نیز بزرگ‌ترین طرح‌های زیست محیطی اجرایی شده است. امروز ۷۵ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ۴ و ۵ و همچنین ۴۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ و ۵ تولید می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829