امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

وزیر نفت خبر داد:
جلوگیری از سوختن بیش از 90 درصد گازهای مشعل تا پایان برنامه ششم توسعه

وزیر نفت ضمن اشاره به بهره‌برداری از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به عنوان یکی از طرح‌های مهم و بزرگ جلوگیری از سوختن گازهای مشعل تا پایان امسال، گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه از سوزاندن بیش از ۹۰ درصد گازهای مشعل جلوگیری می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، بیژن زنگنه عصر سه‌شنبه (دوم مهرماه) در حاشیه حضور در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه از سوزاندن بیش از ۹۰ درصد گازهای مشعل جلوگیری می‌شود، گفت: برای رسیدن به این هدف به بیش از ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم، بهره‌برداری طرح‌ها از امسال آغاز شده و تا سال ۱۴۰۰ نیز به بهره‌برداری می‌رسند، البته بهره‌برداری یکی از این طرح‌ها سال ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

زنگنه درباره گازهایی که در معشل‌های عسلویه و پالایشگاه‌های گازی می‌سوزند نیز توضیح داد و گفت: این سوختن در پالایشگاه‌های دارای تجهیزات کاهش یافته است، اما بعضی از پالایشگاه‌ها به‌دلیل کمبود تجهیزات در این زمینه با مشکل روبه‌رو شده‌اند، البته شماری تجهیزات خریداری شده، اما به‌دلیل تحریم‌های آمریکا این تجهیزات هنوز به دست ما نرسیده است.

وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه بهره‌‎برداری از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین تاسیسات تبدیل و استفاده از گازهای مشعل اواخر امسال آغاز می‌شود، ادامه داد: نزدیک به 3 و نیم میلیارد دلار برای بهره‌برداری این پالاشگاه توسط هلدینگ خلیج فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) هزینه شده است.

زنگنه، تحریم ایران را که مانع رسیدن تجهیزات جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل شده، جنایت کارنامه دونلد ترامپ علیه بشریت عنوان کرد و افزود: سوختن گازهای مشعل سبب آلودگی محیط‌ زیست می‌شود و مسئولیت آلودگی محیط‌ زیست مستقیم متوجه ترامپ است.

وی درباره مشکلات اجرای طرح‌ بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز گفت: براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، اگر در مصرف فرآورده‌ها صرفه‌جویی شود، می‌توانیم از درآمد حاصل از این صرفه‌جویی برای بازپرداخت هزینه این سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذار استفاده کنیم و به دلیل پیشرفت خوب این طرح، برای نمونه گازرسانی به شهرها و روستا به‌عنوان بخشی از این طرح بسیار موفق بود.

وزیر نفت به مشکلات اجرای طرح‌ بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره و اظهار کرد: اگرچه طرح‌های دیگر مرتبط در زمینه‌ راه‌آهن، مترو، بازسازی ناوگان حمل‌ونقل سبک و نیمه‌سنگین کشور نیز مراحل مقدماتی خود را پشت سر می‌گذاشتند، اما به‌دلیل مشکلات پیش آمده در اجرای قانون بودجه و دیگر کمبودها نتوانستیم ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را به‌طور کامل اجرا کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829