امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه:
آغاز دریافت یارانه صرفه جویی سوخت از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

نوبخت گفت: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مطابق با قوانین و مقررات، مبالغی را برای توسعه طرح متروی تهران و دیگر کلانشهر‌های کشور می پردازد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، فرنوش نوبخت نایب رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه ورود واگن‎های جدید و تعداد سفر‌ها باید در بازه‎های زمانی سه ‎ماهه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک به نمایندگی از شهرداری تهران و شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت اعلام شود افزود: شرکت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صرفه‎جویی سوخت ناشی از حذف سفر‌های اضافی با سوخت فسیلی تعهد کرده است به ازای هر سفر اضافی نسبت به دوره مبنا، ۹.۸ سنت به شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه پرداخت کند.

او تصریح کرد: این قرارداد تنها با ورود واگن جدید و در صورت تحقق افزایش سفر نسبت به دوره مبنای منتخب شده پرداخت صرفه جویی ارزی عملی می‌شود.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه طی این دوره تاکنون تعدادی قطار به ناوگان مترو اضافه شده است افزود: ظرفیت هر واگن بر اساس جدول شورای اقتصادی حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر اعلام شده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: آمار واگن‌ها و تعداد سفر‌ها از جانب شرکت بهره برداری مترو به معاونت حمل و نقل و ترافیک که به نمایندگی از شهرداری تهران مکلف است فهرست واگن‎های جدید را به وزارت نفت اعلام کند، داده خواهدشد تا بعد از تایید، شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت نسبت به اخذ عملکرد و بازپرداخت مبالغ حاصل از صرفه جویی اقدام کنند.

گفتنی است آمار سفر‌ها و واگن‌های اضافه شده نسبت به دوره مبنا (سال ۱۳۹۶) برای شرکت بهینه سازی ارسال شده و منتظر تایید کارشناسان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در قالب یک تیم اندازه گیری و صحه گذاری هستیم.

سابقه طرح توسعه مترو از محل کاهش مصرف سوخت به این شرح است که شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در سال‎های ۸۱-۸۰ نسبت به پرداخت کمک بلاعوض/ یارانه سود تسهیلات برای توسعه مترو در شهر تهران از محل کاهش مصرف سوخت و مطابق با قوانین و مقررات آن زمان اقدام کرد و مبالغی را برای توسعه طرح متروی تهران در اختیار شرکت راه‎آهن شهری تهران و حومه (مترو) قرار داد.

در سال‎های بعد، مطابق با قوانین بودجه سالانه و مجلس، امکان حمایت از طرح‎های کاهش مصرف سوخت از جمله توسعه مترو میسر نبود تا اینکه در سال ۹۳ مطابق با قانون بودجه و از سال ۹۴ مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، امکان حمایت از طرح‎هایی که منتهی به کاهش مصرف سوخت می‎شود در چارچوب موارد اعلام شده در قانون فراهم شد که شرط اصلی آن تصویب طرح‎ها و اختصاص بودجه در شواری اقتصاد است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تاکید کرد: اولین صورت وضعیت این قرارداد از جانب شرکت بهره برداری متروی تهران تهیه و به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ارسال گردیده است. همچنین از همکاری جناب آقای دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت که جهت انعقاد قرارداد و حل مشکلات فی ما بین اجرایی همکاری صمیمانه‌ای داشتند، قدردانی کرده و امیدواریم پرداخت صورت وضعیت هر چه سریع‌تر انجام شود تا به تامین قطعات یدکی مورد نیاز ناوگان ریلی کمک شود.

لازم به توضیح است طی بیست سال بهره برداری از مترو؛ اولین قراردادی است که به صورت مستقیم کمک‌های دولتی پرداخت خواهد شد و در سال ۱۳۹۷ یازده میلیارد تومان از طریق دولت به صورت یارانه به این شرکت پرداخت شد و هر چقدر این کمک‌ها بیشتر و منابع مالی تامین شود، خدمات بیشتری به شهروندان ارائه و درحفظ و نگهداری ناوگان موجود اقدام خواهد شد. قیمت تمام شده برای هر سفر بسیار فراتر از قیمت فعلی بلیت بوده (بیش از ده برابر) و انتظار می‌رود صرفه جویی انرژی برای کل مسافرانی که توسط مترو جابجا شده اند پرداخت شود تا بخشی از هزینه‌های جاری حمل مسافری مترو جبران و امکان توسعه سرمایه گذاری برای بهره برداری بهتر توسط شرکت بهره برداری مترو فراهم شود، لیکن قرار داد فعلی با شرکت بهینه سازی فقط اضافه شدن ناوگان و مسافر؛ نسبت به سال مبنا را در نظر می‌گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829