امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

وزیر نفت در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت: بازار نفت را با بیانیه و کارهای نمایشی نمی‌توان اداره کرد

وزیر نفت ظرفیت‌های مازاد اعلام‌شده از سوی برخی کشورها را بزرگ‌نمایی و اغراق‌آمیز دانست و گفت: بازار نفت را با بیانیه نمی‌شود اداره کرد و آنچه تعیین‌کننده است، تولید واقعی نفتی است که در بازار عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه بعدازظهر امروز چهارشنبه (۱۱ اردیبهشت ماه) در آیین گشایش بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت ایران با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۸ به‌عنوان سال رونق تولید و کسب‌وکار از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: صنعت نفت از ابتدای امسال اقدام‌ها و برنامه‌های خود را با هدف تحقق شعار «رونق تولید» مرور کرده است تا به تحقق هر چه بیشتر زمینه‌های تولید و رونق کسب‌وکار کمک کند.

وی نخستین زمینه لازم برای رونق کسب‌وکار را تداوم صادرات نفت دانست و گفت: هم اکنون بیشترین فشار دشمن روی این موضوع قرار دارد.

وزیر نفت، دومین زمینه لازم برای رونق کسب‌وکار را تامین خوراک واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی به میزان درخواست آنها دانست و گفت: پارسال با افزایش رقم تولید در پارس جنوبی توانستیم به اندازه ظرفیت تولید طرح‌های الفینی، خوراک به واحدهای پتروشیمی بدهیم که این موضوع در سال ۹۷ به‌خوبی دنبال شده است.

زنگنه، سومین زمینه لازم برای رونق کسب‌وکار در کشور را افزایش ظرفیت تولید گاز غنی به میزان ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز دانست و عنوان کرد: بر همین اساس تامین گاز برای همه واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته که خوشبختانه پارسال این موضوع به‌خوبی محقق شد.

وی ادامه داد: چهارمین زمینه لازم برای رونق تولید و کسب‌وکار در صنعت نفت ادامه سرمایه‌گذاری در طرح‌های پارس جنوبی است که تلاش می‌شود امسال تولید از این میدان حدود ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

تولید نهایی محصولات پتروشیمی کشور در سال ۱۴۰۰ به ۵۰ میلیون تن می‌رسد

وزیر نفت، تکمیل طرح‌های پتروشیمی را پنجمین زمینه لازم برای تولید و رونق کسب‌وکار دانست و گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، ۱۸ طرح جدید پتروشیمی نهایی می‌شود و تولید محصولات پتروشیمی کشور از ۲۷ میلیون تن به بیش از ۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید که این موضوع به معنای درخواست خدمات مهندسی و کالا از سوی صنعت نفت به تولیدکنندگان داخلی است.

زنگنه استفاده از نقدینگی در بخش خصوصی را ششمین راهکار رونق در کسب‌وکار کشور و صنعت نفت دانست و گفت: به‌تازگی پیشنهادی برای استفاده از نقدینگی بازار سرمایه و مردم داده‌ایم که امیدواریم کمک مالی مطلوبی برای طرح‌های صنعت نفت باشد.

وی هفتمین راهکار رونق در کسب‌وکار کشور و صنعت نفت را آغاز باب جدیدی از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ دانست و گفت: قصد داریم محلی را برای آغاز به کار شرکت‌های تازه‌تاسیس در این زمینه برای همکاری با صنعت نفت ایجاد کنیم.

وزیر نفت ادامه طرح‌های EPC و EPD را هشتمین راهکار صنعت نفت برای رونق کسب‌وکار اعلام کرد و گفت: ما مجوز سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری برای نگهداشت و افزایش توان تولید را پیش از این گرفته‌ایم و تاکنون ۱۰ قرارداد به ارزش ۶۵۰۰ میلیارد تومان در این راستا امضا شده و ۲۳ قرارداد دیگر با پیش‌بینی مبلغ ۳۴ هزار میلیارد تومان در حال اجراست و منابع مالی آن پیش‌بینی شده است.

زنگنه امضای قرارداد در طرح‌های الگوی جدید قراردادهای نفتی همچون میدان‌های سپهر، جفیر، آبان، پایدار غرب، پایدار شرق و چشمه‌خوش را از دیگر راهکارهای رونق کسب‌وکار در صنعت نفت دانست و گفت: با ادامه افزایش تولید گاز در بخش‌های بالادستی از محل صرفه‌جویی سوخت مایع تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان در طرح‌های گازرسانی روستایی و شهری کشور هزینه شده و براساس برنامه‌ریزی شرکت گاز ملی ایران قرار است روزانه ۹ تا ۱۰ روستای کشور به شبکه گازرسانی متصل شود.

زنگنه با اشاره به تداوم حمایت از ساخت داخل با تمرکز بر کالاهای اساسی مورد نیاز صنعت نفت مربوط به ۱۰ قلم کالای اساسی اظهار کرد: اساسا قراردادهای EPC و EPD بر این مبنا تعریف شدند که به پیمانکاران ایرانی واگذار می‌شوند و عمده تجهیزات و کالاها که ذکر شده الزاما از داخل خریداری شود که مسائل مربوط به پیش‌پرداخت‌های آنها را حل کرده‌ایم، همچنین در ساخت تجهیزات درون‌چاهی تا میزان ۹۵ درصد از دستاوردهای این کار بوده است.

وی ادامه داد: بسیاری به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند آیا می‌شود در بازپرداخت اجرای طرح‌ها در شرایط موجود به نفت اتکا کرد، یا کسی بیاید و طرحی را پیشنهاد دهد و اجرا کند، یا اینکه کالایی را به ما بفروشد و در مقابلش هم نفت برداشت کند؛ که در پاسخ می‌گویم ما موافق این موضوع هستیم، اما پیشنهاددهندگان باید آن را دنبال کنند، اگرچه کار دشواری است، اما ما و دولت با آن موافق هستیم.

وی با بیان اینکه امروز با استفاده از روش‌ها و افکار جدید در کنار آنچه که داریم به‌منظور فروش نفت تکیه می‌کنیم و نیاز داریم، افزود: هر سرمایه‌گذاری که بتواند منابع مالی اجرای طرح را پیشنهاد دهد و تامین کند در اولویت قرار می‌گیرد. اینکه دولت بخواهد منابع مالی را تامین کند، مقداری کار را محدود می‌کند.

صفر کردن صادرات نفت ایران خیالی واهی است

وی درباره اظهارنظرهای صورت گرفته مبنی بر وجود ظرفیت مازاد در بازار نفت واکنش نشان داد و گفت: همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ام صفر کردن صادرات نفت ایران گرچه آرزوی آمریکایی‌هاست، اما خیالی واهی است. هر صاحب‌نظر مستقلی در بازار می‌داند که ظرفیت‌های مازاد اعلام‌شده از سوی بعضی از کشورها بزرگ‌نمایی و اغراق است.

وزیر نفت تاکید کرد: ما با هیچ کشوری در منطقه دشمنی نداریم‌، اما دو کشور همسایه ما مرتب سعی می‌کنند با بیانیه‌ها و صحبت‌های خود با اتکای به بزرگنمایی ظرفیت مازاد خود به بازار اطمینان دهند که با خروج ایران از بازار نفت مشکلی در بخش عرضه ایجاد نمی‌شود.

وی گفت: این کشورها نه تنها در بخش ظرفیت‌شان بلکه در ذخایر خودشان هم اغراق می‌کنند و تا حالا نتوانسته‌اند تایید هیچ مرجع مستقل بین‌المللی را برای ذخایر نجومی که می‌گویند بگیرند؛ برای اینکه اسناد و مدارک فنی کافی را ندارند.

وزیر نفت تاکید کرد: پیش‌تر هم گفته‌ام که امور دنیا به این سادگی‌ها که آمریکا و برخی از حامیان و محرکانش فکر می‌کنند نیست؛ بازار نفت را با بیانیه نمی‌شود اداره کرد و آنچه که تعیین‌کننده است، تولید واقعی نفتی است که در بازار عرضه می‌شود.

ایران از بازار نفت به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است

زنگنه ادامه داد: شکنندگی بازار نفت با بیانیه و سخنرانی، عنوان کردن نبود کمبود در بازار، کارهای نمایشی و ایجاد جو روانی مثبت جبران نمی‌شود، وضع بازار با التهاب‌هایی که ممکن است در کشورهای دیگر مانند لیبی و هر جای دیگر به وقوع بپیوندند و در عین حال تلاطم‌های غیرقابل پیش‌بینی اما محتمل؛ هر آن شکننده است.

وزیر نفت گفت: ایران هیچ‌گاه از نفت به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است؛ هرکسی که از نفت به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده کند باید تبعات آن را هم بپذیرد.

وی با اشاره به نگرانی برخی از کشورها که نگران آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دلیل لایحه نوپک هستند، تصریح کرد: آنها به دنبال همکاری اوپک و غیراوپک هستند و همین‌طور به دنبال جذب تولیدکنندگان کوچک به‌عنوان اعضای جدید اوپک هستند که کار خوبی است، در حالی که همان کشورها با راهی که می‌روند با استفاده از نفت به‌عنوان سلاح برای دو عضو بنیان‌گذار اوپک اتحاد این سازمان را به تفرقه بدل می‌کنند و مرگ و فروپاشی اوپک را رقم می‌زنند که مسئولیت این کار با آنهاست.

زنگنه ادامه داد: در شرایط کنونی صنعت نفت ایران در نوک پیکان جنگ تجاوزگرانه اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران است، بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم تا با یاری خدا، استقامت و ایستادگی و سربلندی از این شرایط خطیر عبور کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829