بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست به زودی اجرایی می‌شود

چاپ

دبیر توسعه فناوری آب و انرژی معاونت علمی ریاست جمهوری از اجرایی شدن این بازار در آینده نزدیک که می‌تواند راهکاری برای کاهش مصرف باشد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پاون، آقای مهدی شریف زاده دبیر توسعه فناوری آب و انرژی معاونت علمی ریاست جمهوری در نشست تخصصی با موضوع بهره‌وری برق، برنامه‌ها، ابزار‌های حمایتی و قانونی در محل دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی گفت: بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست به توسعه فناوری‌های کاهنده مصرف کمک خواهد کرد.

وی مشکل اصلی پایین بودن بهره وری انرژی در کشور را ارزان بودن قیمت آن دانست و ادامه داد: قیمت ارزان انرژی باعث شده سرمایه‌گذاری در صرفه‌جویی و بهره وری بازگشت سرمایه نداشته و علاقه‌ای هم ایجاد نشود.

دبیر توسعه فناوری آب و انرژی معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه علاوه بر ارزانی قیمت انرژی یک عقب ماندگی نیز در توسعه فناوری‌ها ایجاد کرده است، گفت: راهکاری که برای حل این مشکلات طراحی شده بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست است.

وی افزود: در این ایده فعالان می‌توانند از طریق دریافت گواهی‌هایی که قابل معامله در بورس است طرح‌های خود را دارای توجیه پذیری اقتصادی کنند.

این مقام مسئول اقتصاد نیروگاهی را هم اقتصادی غیر واقعی دانست که راندمان نیروگاهی را پایین نگه داشته است.

آقای شریف زاده گفت: در بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست فعالان نیروگاهی هرچقدر صرفه جویی ایجاد کنند می‌توانند با پرداخت ۲۰ هزار تومان صاحب صرفه‌جویی ایجاد شده، بشوند و با ارائه آن در بازار بورس طرح‌های خود را تامین مالی کنند. این ابزار امکان اقتصادی کردن طرح‌های صرفه جویی را فراهم کنند.