آرشیو بهینه سازی در رسانه

مطالبه از وزارت نفت در بهینه‌سازی مصرف سوخت/ بلاتکلیفی برنامه وزارتخانه‌ها در بهینه‌سازی‌

برنامه وزارتخانه‌ها در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت هنوز مشخص نیست و وزارت نفت هم کماکان اقدامی در بهینه‌سازی انجام نداده است، در این راستا، جمعی از خبرنگاران دغدغه‌مند با هشتگ «بهینه‌سازی مصرف سوخت» در فضای مجازی، بر اهمیت این موضوع تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تاکنون اعداد و ارقام مختلفی درباره میزان مصرف سوخت در کشور منتشر شده است که طبق آن سرانه مصرف انرژی ایرانی‌ها چندین برابر میانگین جهانی است.

هر چند الگوی و فرهنگ مصرف سوخت توسط مردم نیز در بالا بودن میزان مصرف در کشور تاثیرگذاری است، اما نوک اصلی پیکان انتقادات به سمت دولت‌هاست، زیرا گره اصلی مصرف افسارگسیخته با اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف باز می‌‎شود که اجرای آن بر عهده دولت است.

طبق گزارش صورت مالی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، پیشرفت پروژه‌های بهینه‌سازی به دلایل نامعلوم در دولت گذشته اندک بوده است، جدول 1، تعداد 24 پروژه بهینه‌سازی مصرف سوخت، تاریخ تصویب آنها و درصد پیشرفت هر طرح را نشان می‌دهد.

 

 

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید سند تحول دولت مردمی بر اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی این امید وجود داشت که اقدامات موثری در این حوزه انجام شود، اما اکنون با گذشت تقریبا یک سال از طول عمر دولت، نه تنها اقدام موثری صورت نگرفته، بلکه هنوز مشخص نیست که برنامه وزارتخانه‌های مختلف در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت چیست.

بی‌توجهی به موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت درحالی ادامه دارد که وضعیت تراز سوخت ایران مطلوب نیست و این پیش‌بینی وجود دارد که با تداوم روند فعلی، ایران به عنوان بزرگترین دارنده منابع هیدروکربوری دنیا به واردکننده سوخت تبدیل شود.

در این راستا، جمعی از خبرنگاران دغدغه‌مند حوزه اقتصاد انرژی روز گذشته قبل از آغاز برنامه تلویزیونی جواد اوجی وزیر نفت با هشتگ «بهینه‌سازی مصرف سوخت» در فضای توئیتر، بر اهمیت این موضوع و مطالبه از دولت و وزارت نفت برای ارائه برنامه خود تاکید کردند.

* تنها راه پیش روی دولت، بهینه‌سازی مصرف سوخت است

‌دبیر اقتصادی روزنامه وطن امروز نوشت: زخم کاری در احداث نکردن پالایشگاه سر باز کرده و مصرف و تولید بنزین سربه‌سر شده است. از یک طرف در کوتاه‌مدت امکان افزایش تولید وجود ندارد و از طرفی سیاست قیمتی هم با توجه به تورم افسارگسیخته غیرممکن است. تنها راه پیش‌رو برای اینکه واردکننده نشویم، بهینه‌سازی مصرف سوخت است.

*پیشنهاد تامین مالی پروژه‌های بهینه‌سازی با تهاتر نفت

‌‌خبرنگار اقتصادی روزنامه کیهان نوشت: هزینه بهینه‌سازی مصرف سوخت یک سوم افزایش تولید است و اشتغالزایی قابل توجهی دارد. یک پیشنهاد کارشناسی، تامین مالی طرح‌های بهینه‌سازی با تهاتر نفت هست. برنامه دولت در این زمینه چیست؟

*هشدار درباره ارزبری واردات بنزین در سال‌های آتی

‌دبیر اقتصادی خبرگزاری مهر نوشت: آقای اوجی؛ تا کار از کار نگذشته است و کلی ارز بابت واردات بنزین هدر نرفته، سریع طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت رو اجرایی کنید. حیف است این پول که در شرایط تحریم به سختی به دست می‌آید بیهوده خرج شود.

*برنامه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت همچنان مشخص نیست

‌خبرنگار انرژی خبرگزاری مهر نوشت: در حوزه انرژی، آنقدر که وزرای نفت و نیرو به فکر توسعه منابع و افزایش تولید و عرضه هستند به فکر «کاهش مصرف» نیستند و این دور باطل همیشه ادامه داشته است. امید داشتیم در این دولت به بهینه‌سازی مصرف سوخت توجه بیشتری شود که تا الان ناامیدمان کرده‌اند.

وی در ادامه عنوان کرد: چند ماه پیش با مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بحث می‌کردم که هیچ کار موثری در این مدت انجام نشده است، می‌گفت: وقتی شما کاری را رسانه‌ای می‌کنید، خراب می‌شود و ما در حال پیش بردن طرح‌هایمان هستیم. حالا کشور در آستانه واردات بنزین قرار دارد و معلوم نیست سرنوشت آن طرح‌‌ها چه شد.

*بی‌توجهی به بهینه‌سازی مصرف سوخت دولت را به سمت اصلاح قیمتی سوق می‌دهد

‌خبرنگار خبرگزاری تسنیم نوشت: اجرای سیاست‌های غیرقیمتی برای کاهش مصرف سوخت که تحت عنوان بهینه‌سازی مصرف سوخت آورده شده است، شاید نیاز به هزینه داشته باشد اما هزینه‌اش قطعا کمتر از افزایش قیمت سوخت برای کل کشور است. اگر مدام تعلل شود در نهایت با رمز یارانه پنهان سیکل افزایش قیمت سوخت برای چندمین بار تکرار می‌شود.

*24 ابرپروژه بهینه‌سازی مصرف سوخت در اغما

‌دبیر اقتصادی روزنامه فرهیختگان نوشت: یکسال گذشت و مشخص نیست برنامه دولت سیزدهم برای بهینه‌سازی مصرف سوخت چیست. با این دست‌ فرمان ممکن است ایران به واردکننده سوخت تبدیل شود. راستی اجرای ۲۴ ابرپروژه بهینه‌سازی الان در چه وضعیتی است؟

*در حال تبدیل شدن ازیک کشور صادرکننده بنزین به وارداتچی هستیم

‌خبرنگار انرژی خبرگزاری برنا نوشت: یک زمانی به افتخار صادرات بنزین ایستاده کشور را تشویق می‌کردیم اما الان بهینه‌سازی مصرف سوخت عملا به شعار تبدیل شده و در حال رسیدن به یک کشور وارداتچی هستیم. آقای رئیس دولت و آقای وزیر نفت آیا حواستان به آینده هست؟

*خودروهای تولید داخل دو برابر میانگین جهانی سوخت مصرف می‌کنند

‌خبرنگار انرژی روزنامه ایران نوشت: اولین و مهمترین وظیفه دولت سیزدهم در زمینه انرژی از نظر کارشناسان بهینه‌سازی مصرف سوخت بود، از گاز گرفته تا بنزین و گازوئیل‌. اما تاکنون اقدامات انجام شده به اصلاح تعرفه گاز و چند تفاهم‌نامه و قرارداد در زمینه توسعه CNG خلاصه شده و تقریبا کاری انجام نشده است.

وی در ادامه نوشت: امروز برای ۲ طرح پالایشی تفاهم‌نامه امضا شد. در لیست آثار طرح‌ها، تامین امنیت انرژی با افزایش تولید سوخت و خنثی‌سازی تحریم آمده است. اما در کشوری که خودروهایش ۲ برابر استاندارد، سوخت مصرف می‌کنند، چند پالایشگاه دیگر برای تامین نیاز داخل باید ساخته شود؟

*دولت حتی نیم‌نگاهی به بهینه‌سازی مصرف سوخت ندارد

‌خبرنگار انرژی ‌اکوایران نوشت: در این مدت زیاد از توسعه میدان‌های گازی و نفتی و ساخت پالایشگاه‌ شنیدیم، اما دریغ از یک اقدام موثر یا حتی نیم‌نگاه به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت، طرح‌هایی که به مراتب منابع مالی کمتری نیاز دارند.

*هنوز خبری از بهینه‌سازی مصرف سوخت نیست

‌خبرنگار نفت خبرگزاری فارس نوشت: تقریبا یک سال گذشت و هنوز معلوم نیست برنامه دولت سیزدهم برای اجرای ۲۴ ابرپروژه بهینه‌سازی مصرف سوخت چیست؟ بی‌توجهی به کنترل مصرف ادامه دارد و تراز سوخت در حال منفی شدن است، یعنی الان نه تنها صادرکننده نیستیم بلکه داریم واردکننده سوخت هم می‌شویم.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان رسانه‌ای حوزه نفت و گاز، بهینه‌سازی مصرف سوخت از جمله مهم‌ترین اولویت‌های کشور است که در سند تحول دولت مردمی به درستی بر آن تاکید شده است، اما تاکنون برنامه و اقدام خاصی صورت نگرفته و این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829