امروز:
پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

آرشیو بهینه سازی در رسانه

اروپا برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی چه تدابیری اتخاذ کرده است؟

تهران – ایرنا – کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی همزمان با کاهش عرضه گاز روسیه به قاره اروپا، تدابیری اندیشیده اند که بستن در و پنجره ها و تنظیم درجه سیستم های گرمایشی و سرمایشی از جمله برخی موارد در نظر گرفته شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، وزیران انرژی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به استثنای مجارستان از طرح کاهش داوطلبانه ۱۵ درصدی مصرف گاز در طول زمستان حمایت کردند، هدفی که ممکن است در صورت توقف کامل عرضه گاز روسیه به اروپا، اجباری شود.

برخی از کشورهای اروپایی در این میان گام‌هایی را برای کاهش مصرف برداشته‌اند.

در فرانسه به فروشگاه های دارای تهویه مطبوع گفته شده است، درها را بسته نگه دارند در غیر اینصورت با مبلغ ۷۵۰ یورو (۶۳۵ پوند) جریمه می شوند.

همچنین در این کشور با طرحی موافقت شده که تابلوهای روشنایی به محض بسته شدن فروشگاه ها خاموش می شود و با کاهش سطح روشنایی در مغازه ها به طور هدفمند از شدت نور کاسته می شود.

روشن نگه داشتن تابلوهای تبلیغاتی که در آن از نور و روشنایی استفاده شده بین ساعت ۱ بامداد تا ۶ صبح به جز در ایستگاه های راه آهن و فرودگاه ها ممنوع است.

بعلاوه، در مکان های عمومی باید ترموستات ها در تابستان روی درجه بالاتر و در زمستان روی درجه پایین تر تنظیم شوند و از مردم نیز انتظار می رود دستگاه وای فای و تلویزیون ها را زمانی که در منزل نیستند خاموش کنند و چراغ اتاق هایی را که استفاده نمی کنند، خاموش نگه دارند.

در برخی شهرهای آلمان نیز نورافکن های بناهای تاریخی و فواره ها خاموش می شود و در استخرها و سالن های ورزشی، از دوش آب سرد استفاده می شود.

اما یونان که تا حد زیادی وابسته به گاز روسیه است و ۴۰ درصد از نیاز گازی اش از مسکو تامین می شود، چندی پیش از ترموستاتی با هدف کاهش مصرف انرژی به میزان ۱۰ درصد در سال جاری و ۳۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ رونمایی کرد.

از جمله تدابیر اندیشیده شده در این کشور، تنظیم دمای تهویه های مطبوع در کمتر از ۲۷ درجه سانتیگراد در تابستان و نصب حفاظ های پنجره در ساختمان های عمومی است.  

کارمندان نیز موظف به خاموش کردن رایانه‌های خود پس از پایان ساعات کاری هستند. در این میان دولت یونان در قالب بخشی از برنامه بهینه سازی انرژی تاسیاست دولتی، برنامه ۶۴۰ میلیون یورویی برای نوسازی پنجره ها و سیستم های گرمایشی و سرمایشی در ساختمان ها را معرفی کرده است.

در ایرلند، مقامات از مردم خواسته اند برای کاهش مصرف بنزین، سرعت اتومبیل ها را کم و در منازل نیز مصرف انرژی را کم کنند.

سازمان انرژی پایدار ایرلند از مردم خواسته است دمای حرارتی در بخش های مختلف منازل را به طور متفاوت تنظیم کنند و به آنها توصیه کرده است میزان استفاده از ماشین های ظرفشویی و لباسشویی را تعدیل کنند.

اوایل ماه جاری میلادی، ایتالیا روی طرحی فوق العاده کار کرد که در میان موارد متعدد، خاموش نگه داشتن لامپ های بناهای تاریخی از جمله تمهیدات آن بود.

تا قبل از استعفای ماریو دراگی از سمت نخست وزیری ایتالیا در هفته گذشته، دولت وی در حال آماده سازی طرحی بود که طبق آن فعالیت های تجاری در ساعت ۷ عصر تعطیل شود.

هیچ یک از این طرح ها به اجرا گذاشته نشده، اما از مراکز عمومی به استثنای بیمارستان ها خواسته شده است، از کارکرد دستگاه های تهویه های مطبوع زیر ۱۹ درجه سانتیگراد در تابستان و بالای ۲۷ درجه سانتیگراد در زمستان خودداری کنند.

برخلاف بسیاری از اعضای دیگر اتحادیه اروپا، اسپانیا که با کاهش ۷ تا ۸ درصد مصرف گاز موافقت کرده است، به عرضه انرژی روسیه وابسته نیست.

ترزا ریبرا وزیر محیط زیست اسپانیا اخیرا با اعلام اینکه مردم این کشور باید در مصرف انرژی تا حد امکان هوشمند عمل کنند، گفت که از مردم انتظار نمی رود که زندگی روزانه خود را مختل کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829