امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

آرشیو بهینه سازی در رسانه

هدررفت سالانه 270 هزار میلیارد تومان بنزین در خودروهای تولید داخل

مصرف بنزین در خودروهای‌ داخلی دو برابر میانگین جهانی است که این موضوع ایران را از درآمد سالانه 270 هزار میلیارد تومانی از طریق صادرات بنزین محروم کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از گذشت 5 ماه از سال 1401، پیش‌بینی‌ها درباره سر‌به‌سر شدن تولید و مصرف بنزین در کشور محقق شده است و بنابر گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف بنزین به بیش از 100 میلیون لیتر در روز رسیده است. در صورت تداوم روند فعلی، مصرف از تولید پیشی گرفته و ایران تبدیل به واردکننده بنزین می‌شود.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «بررسی رویکردهای مختلف به توسعه صنعت پتروپالایشگاهی در کشور» مصرف سرانه بنزین در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی است (تصویر 1).

 

تصویر 1

اما دلیل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور به کیفیت پایین خودروهای داخلی بازمی‌گردد؛ جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در این‌باره می‌گوید: تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود 25 تا 26 میلیون دستگاه را شامل می‌شود، اگر استاندارد جهانی را در این خودروها و موتورسیکلت‌ها داشته باشیم 50 درصد کاهش مصرف خواهیم داشت، یعنی روزانه 50 میلیون لیتر کاهش مصرف است و این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشور و ارزآوری دارد.

اگر قیمت هر لیتر بنزین بین 0.5 تا 0.7 دلار بر هر لیتر در نظر گرفته شود، با یک حساب سرانگشتی میزان هدررفت بنزین به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی سالانه 10 میلیارد دلار است. حتی اگر نرخ ارز را 25 هزار تومان در نظر بگیریم، عدم ‌النفعی‌ بیش از 270 هزار میلیارد تومان در سال به کشور وارد می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829