امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

آرشیو بهینه سازی در رسانه

رضا زندی:میزان مصرف انرژی در بخش حمل و نقل کشور در سال 94 به اندازه نصف صادرات نفت ایران بوده

 رضا زندی میزان مصرف انرژی در بخش حمل و نقل کشور را  337 میلیون بشکه معادل نفت خام  در سال 1394 اعلام کرد و گفت: بر اساس اعلام رسمی ترازنامه انرژی کشور  این رقم به اندازه نصف میزان کل  صادرات نفت و گاز ایران بوده  که  در خودروها سوزانیده شده است.

 

رضا زندی خبرنگار حوزه نفت و انرژی با حضور در برنامه حالا خورشید که از شبکه سوم سیما پخش میشود با اعلام این خبر  به تحلیل نمودار ترازنامه  مصرف انرژی کشور پرداخت و اظهار داشت: میزان مصرف انرژی در سال 1394 در بخش حمل و نقل کشور حدود 21 میلیارد دلار بوده است که این رقم یک فاجعه محسوب می شود.

زندی در ادامه با تاسف به تلفات وحشتناک انرژی در سیستم مصرف کشور اشاره کرد و اظهار داشت: طبق ترازنامه انرژی در سال 94  میزان عرضه اولیه انرژی به سیستم کل کشور 1میلیارد و 796 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است که 478 میلیون بشکه معادل نفت خام به دلالیل مختلف از جمله راندمان های پایین نیروگاه ها و شبکه های انتقال انرژی  تلفات داشته ایم.

وی اظهار داشت: در نهایت 1میلیارد و 318 میلیون بشکه معادل نفت خام به ارزش 92 میلیارد دلار در سال 1394 در کشور ما انرژی مصرف شده است بدون اینکه با این مصرف در زندگی مردم هیچ رفاهی ایجاد شود و این رقم در مقایسه با مصرف کشورهای پیشرفته ای مانند ژاپن و آلمان بسیار وحشتناک است.

وی تاکید کرد: براساس ترازنامه انرژی کشورکه توسط دفتر مطالعات اقتصادی مابع انرژی وزارت نیرو به صورت رسمی منتشر شده است2 میلیارد و 523 میلیون بشکه  معادل نفت خام انرژی در کشور  شامل گاز، نفت خام(سوآپ)، گاز، ذغال سنگ، برق ،انرژی بادی، انرژی خورشیدی،منابع تجدید پذیر قابل احتراق، تولید و یا وارد شده است.

وی در ادامه به میزان صادرات انرژی در سال 94 اشاره کرد و گفت: صادرات انرژی در این سال 745 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده که شامل 491 میلیون بشکه نفت خام ،57 میلیون بشکه معادل نفت خام گاز،4 میلیون بشکه معادل نفت خام برق و 192 میلیون بشکه معادل نفت خام فرآورده، گازوییل و مازوت به ارزش 52 میلیارد دلار بوده است.

وی به میزان مصرف بالای انرژی در بخش خانگی اشاره کرد و گفت طبق ترازنامه انرژی میزان مصرف در بخش خانگی 458  میلیون بشکه معادل نفت خام مصرف شده که ارزش آن 32 میلیارد دلار می باشد.

رضا زندی با انتقاد از پرداخت یارانه انرژی درکشور خاطر نشان کرد میزان یارانه انرژی سالانه کشور چین با 1/5 میلیارد جمعیت 37 میلیارد دلار است در حالی که در کشور ما دولت با 80 میلیون جمعیت 35 میلیارد دلار یارانه پرداخت کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: این اعداد و ارقام براساس ترازنامه انرژی کشور توسط دفتر مطالعات اقتصادی مابع انرژی وزارت نیرو به صورت رسمی منتشر شده است.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829