عنوان پروژه : تجهيز و راه اندازي آزمايشگاه تجهيزات نفت سوز

چاپ

عنوان پروژه : تجهيز و راه اندازي آزمايشگاه تجهيزات نفت سوز
  
 
پيمانكار/مشاور: شركت ميتسوبيشي 
نوع پروژه: اجرايي 
سال اجرا: 88-83 

وضعيت پروژه: پايان يافته

  هدف پروژه:

به‌دليل عدم وجود تجهيزات تست مناسب در آزمايشگاه‌هاي موسسه استاندارد و كارخانجات توليد‌کننده بخاري‌ و آبگرمکن نفتي و همچنين اهميت ويژه تجهيزات نفتي از نقطه نظر صرفه‌جويي نفت سفيد، شركت بهينه سازي اقلام مربوط به آزمايشگاه تست تجهيزات نفت‌سوز را خريداري كرده و با همكاري پزوهشگاه صنعت نفت اقدام به تجهيز آزمايشگاه تجهيزات نفت سوز نموده است.

 خلاصه پروژه:
عليرغم اينکه سابقه توليد و استفاده از بخاري‌ها و آبگرمکن‌هاي نفتي در ايران به سال‌هاي دور باز ميگردد ليکن متاسفانه آزمايشگاه مناسبي جهت تست اين نوع تجهيزات در کشور وجود ندارد. در سال‌هاي گذشته نيز با وجود توسعه شبکه گازرساني هنوز بخش عمده‌اي خانوارها از نفت سفيد به عنوان سوخت اوليه استفاده مي‌کنند که اين خود نشان دهنده اهميت بخاري و آبگرمکن‌هاي نفتي از نقطه نظر مصرف انرژي مي‌باشد. با توجه به طيف گسترده مصرف كنندگان نفت سفيد و اينكه بعلت فقدان آزمايشگاه مناسب تست تجهيزات نفت سوز، كنترل دقيقي روي توليد اين محصولات صورت نگرفته است و تعداد توليدات كارگاهي و بدون نظارت بخاري و آبگرمكن‌هاي نفتي در كشور بسيار بالاست، سازمان بهينه سازي بنا بر رسالت خويش که همانا کاهش مصرف و استفاده بهينه از منابع سوخت‌هاي فسيلي گاز و فرآورده‌هاي نفتي مي‌باشد اقدام به تجهيز نمودن آزمايشگاه تست تجهيزات نفت سوز نموده است.
لازم بذكر است نبود امكانات كافي جهت انجام تست و اجراي استاندارد‌هاي و معيار‌هاي مصرف تجهيزات نفت سوز، خود عاملي است كه اجراي استاندارد‌ها و قوانين را با مشكل مواجه كرده است. با توجه به اهميت ويژه اين موضوع سازمان بهينه‌سازي به نيابت از وزارت نفت وظيفه تدوين استانداردها در خصوص تجهيزات مصرف کننده سوخت از جمله تجهيزات نفت سوز بر عهده گرفته كه نهايتاً منجر به تدوين استاندارد‌هاي مصرف سوخت براي تجهيزات مصرف‌كننده سوخت شده است.
در كنار تدوين استانداردها سازمان در صدد بر‌آمد تا با ايجاد آزمايشگاه تست تجهيزات نفت سوز، تجهيزات لازم براي تست را جهت نظارت بر اجراي دقيق معيار‌هاي مصرف انرژي فراهم آورده تا بتواند علاوه بر ايجاد مركزي جهت تست نمونه‌هاي مختلف تجهيزات نفت سوز، عملاً مسئوليت نظارت عالي و كلي بر اجراي قوانين و معيار‌ها را عهده‌دار باشد.
در اين خصوص خريداري تجهيزات تست وسايل نفت سوز يكي از اقدامات اساسي در زمينه اجرايي شدن استانداردهاي تدوين شده مي باشد.
 

  نتايج پروژه:
-  ايجاد مكاني براي كنترل اجراي صحيح استانداردها و معيار‌هاي مصرف انرژي در تجهيزات نفت سوز
- تعيين معيارهاي سنجش كاركرد تجهيزات نفت سوز
- تعيين كيفيت و بازده تجهيزات نفت سوز
- ارائه خدمات در جهت ارتقاء كيفيت محصولات نفت سوز از نقطه نظر راندمان و ميزان مصرف انرژي به توليد كنندگان
- انجام تحقيقات كاربردي و بنيادي در زمينه بهينه سازي مصرف انرژي
- ارائه طرح هاي نوين در زمينه كاهش مصرف سوخت در تجهيزات نفت سوز