همايش شركت هاي خدمات انرژي با محوريت بهينه سازي انرژي و كاهش اثرات زيست محيطي در موتورخانه ها

1- نوع قراردادهای این طرح از نوع بيع متقابل است .برای انعقاد قرارداد از چه مکانیزنی استفاده می کنید؟
در بند "ق" تبصره 2بودجه سال 93، برای انجام سرمایه گذاری حسب نوع و موضوع کار تعداد 7 نوع قرارداد پیشنهاد شده است . نوع قرارداد منعقده بين شركت سرمايه گذار و شركت گاز استاني (نماينده دولت) از نوع مشاركت بخش خصوصي با بخش عمومي مي باشد. در اين نوع قراردادها مالك نهايي تأسيسات و تجهيزات و ابنيه مردم مي باشد. و در اين نوع قراردادها دولت حق سرمايه گذاري مالكيت ندارد. در حاليكه در قراردادهاي بيع متقابل و B.O.T بهره برداري با دولت بوده و مالكيت نهايي نيز با دولت مي باشد.

2- از الزامات اين طرح نصب كنتور هوشمند گاز مي باشد و اطلاعات مصرفي كنتورهاي ديافراگمي موجود، برای محاسبه صرفه جویی قابل استناد نيست. در اين خصوص توضيح دهيد.
كنتورهاي هوشمند گاز قابليت اندازه گيري دقيق تري داشته و قابل دستكاري نمي باشند و اطلاعات مصرفي به صورت on-line قابل دسترسي است لذا مي تواند مرجع مناسبي براي محاسبه صرفه جویی و انجام بازپرداخت ها باشد. از طرف ديگر شركت سرمايه گذار مجري قبل از انتخاب ساختمان به مميزي انرژي و بررسي عمومي ساختمان مي پردازد. در اين مرحله با دريافت اطلاعات مصرفي گاز ساختمان و محاسبه شاخص مصرف سالانه (برحسب مترمكعب بر مترمربع زيربناي مفيد حرارتي) و همچنين بررسي وضعیت پوسته ساختمان وپنجره ها، وضعيت تأسيسات موتورخانه، مشعل و ... درست یا نادرست بودن یا نبودن اطلاعات مصرفي قابل محاسبه بوده و در صورت انحراف قابل توجه از معيار مصرف ساختمان هاي مشابه، اين ساختمان مي تواند توسط سرمايه گذار از اولويت خارج گردد.

3- در اين طرح مصرف برق ناديده گرفته شده است و امكان سوئيچ كردن مصرف از گاز به برق وجود دارد.برای رفع معضل چه چاره ای اندیشیده اید؟
در طرح موتورخانه ها بازپرداخت ها براساس صرفه جويي در مصرف مستقيم گاز در ساختمان بوده و لذا امكان بازپرداخت از محل گاز صرفه جويي شده در نيروگاه هاي توليد برق وجود ندارد. مطابق فرم هاي مربوط به سامانه، اطلاعات برق مصرفي (به ويژه عمومي) ساختمان از طريق ارتباط با سايت شركت برق اخذ مي شود و با دريافت بر خط اطلاعات و مقايسه مصارف هر گونه سوئيچ كردن قابل شناسايي است.

4- در كشور شرکت يا افرادي با عنوان اندازه گيري و صحه گذاري وجود ندارد. لذا در اين طرح نمي توان از اين شركت ها استفاده كرد.در این خصوص توضیح دهید.
در طرح موتورخانه ها، با توجه به دريافت اطلاعات مصرفي مشتركان توسط سامانه جامع پايش اطلاعات، از طريق اتصال با پايگاه شركت گاز، كليه محاسبات صرفه جويي با تعيين ضرايب تعديل آب و هوايي از طريق سامانه "به سما" صورت مي پذيرد و نقش شركت هاي ناظر اندازه گيري و صحه گذاري، بازرسي در مرحله انتخاب ساختمان و صحه گذاري بر وضعيت موجود تأسيسات و ساختمان، بازرسي در مرحله اجراي راهكارها و صحه گذاري عملياتي (از نظر كيفيت نصب و اجرا، رعايت استانداردهاي فني مرتبط و استفاده از فهرست تجهيزات مورد تأييد) مي باشد. در مرحله بهره برداري نيز بازديدهاي دوره اي براي بررسي انجام معاينه فني دوره اي موتورخانه و تنظيم مشعل، بررسي دلايل نوسان غيرعادي روند مصرف گاز، بررسي وجود تجهيزات مصالح و مواد نصب شده، اظهارنظر درخصوص ادعاهاي مربوط به مشتريان، سرمايه گذار مجري، بهره بردار، شركت گاز و ... توسط شركت فوق پيش بيني شده است. البته كليه مراحل ارجاع كار از طريق سامانه انجام مي شود و در هر مرحله يك ناظر بازرسي به انتخاب سامانه اختصاص داده مي شود.

5- برنامه پشتيباني مانند آموزش، تجهيزات و مصالح و .. كم رنگ است. در اين خصوص توضيح دهيد.
شركت بهينه سازي در طي سه سال اخير نسبت به آموزش تعداد بيش از 4000 نفر در زمينه بهينه سازي انرژي در تأسيسات ساختمان اعم از بخش دولتي و خصوصي و بهره برداران دوره ديده اند كه اسامي آنها در سايت شركت www.ifco.ir موجود مي باشد. محتوا و فايل هاي آموزشي تدوين شده نيز روي سايت قرار دارد. در ضمن حدود 2500 نفر كارگر ماهر و تكنسين را نيز در زمينه بهينه سازي از طريق سازمان آموزش فني و حرفه اي آموزش داده كه همگي داراي گواهينامه مي باشند. استانداردهاي آموزش مشاغل تحت عنوان گروه شغلي بهينه سازي مصرف انرژي، فن ورز عايق كاري حرارتي، تكنسين مميزي انرژي و نصب سامانه كنترل هوشمند موتورخانه نیز تدوين و توسط سازمان آموزش فني و حرفه اي ابلاغ گرديده است. اكثر تجهيزات موردنياز طرح، از جمله سيستم هاي كنترل هوشمند موتورخانه، دستگاه هاي ضدرسوب، عايق هاي حرارتي، مشعل و ... در كشور توليد مي شود يا قابل تامین می باشد.

6- در كشور قرارداد بخش خصوصي با خصوصي و با نظارت بخش خصوصي و دولتي سابقه نداشته و قابل اجرا نيست.
با توجه به پاسخ سئوال يك، قرارداد بين بخش خصوصي (سرمايه‌گذار) و بخش عمومي (شركت گاز استاني) منعقد مي‌شود. موافقتنامه های في‌مابين شركت سرمايه‌گذار مجري و مشتري در پيوست قرارداد فوق قرار مي‌گيرد. در اين موافقت‌نامه مراوده مالي بين طرفين وجود نخواهد داشت. در بحث نظارت نيز مانند ساير قرارداد‌هاي مشابه مانند قراردادهاي عام المنفعه مانند راه‌سازي، بيمارستان سازي و ....، بخش عمومي (دولت) در اين قرارداد نیز از اشخاص حقوقي و حقيقي داراي صلاحيت براي نظارت بر اجراي قرارداد استفاده خواهد شد.

7- يكي از مزاحمين و موانع بهره‌برداري از راهكارهاي بهينه‌سازي انرژی، شركت‌هاي نگهداري و تعميرات ساختمان‌هاي مي‌باشد. در خصوص رفع اين معضل توضيح دهيد.
در قرارداد همسان پيش بيني شده است كه قرارداد نگهداري و تعميرات تاسيسات و ساختمان‌هاي موضوع طرح بويژه در بخش گرمايشي به شركت سرمايه‌گذار مجري (داراي رتبه) اقاله شود و در قرارداد جداگانه‌اي بين اسكو و مشتري عمليات نگهداري و تعميرات با بهينه‌سازي انرژي همسو خواهد شد.

8- شركت داراي رتبه در زمينه خدامات انرژي وجود ندارد.
در اين طرح از شركت‌هاي تاسيساتي داراي رتبه استفاده خواهد شد. اين شركت‌ها در مراحل بعد مي‌توانند با توجه به عملكرد رتبه خدمات انرژي (در رشته تاسيسات) را از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي دريافت نمايند.

9- با توجه به وظيفه شركت‌هاي M&V در اين طرح ضريب اشغال چگونه اعمال مي‌شود؟
در اين خصوص فرم‌هاي مربوط به بازديدهاي دوره اي تهيه گرديده كه در صورت ادعاي ذينفعان بويژه سرمايه‌گذار، بررسي‌هاي لازم توسط شركت ناظر بازرسي M&V صورت خواهد گرفت و ضريب اشغال اعمال خواهد شد.

10- آيا دانش فني مورد نياز اجراي طرح در كشور وجود دارد؟
با توجه به اجاري طرح‌هاي پايلوت در قالب بهينه‌سازي 1000 و 5000 موتورخانه در ساليان گذشته (گزارش‌هاي مربوطه در پايگاه اطلاع رساني شركت بهينه‌سازي موجود است) و نصب سيستم‌هاي كنترل هوشمند موتورخانه در بيش از ده هزار موتورخانه و ... و با توجه به نتايج آنها دانش فني لازم براي اجراي طرح در كشور وجود دارد و پيش‌بيني مي‌شود با اجراي كامل طرح، تحول عظيمي در صنعت تاسيسات ساختمان و نظام پيمانكاري و ارتقاي دانش فني اين بخش صورت پذيرد. در ضمن با توجه به اجرای طرح های پایلوت بالا ، نیازی به اجرای طرح های پایلوت بویژه در اشلهای کوچکتر(200موتورخانه ای) احساس نمی شود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829