هم اندیشی اعضا کمیسیون انرژی نفت و محیط زیست اتاق بازرگانی با طرح ارتقا کارآیی موتورخانه ها

1- روش اطلاع‌رساني از طريق روزنامه‌هايي كه انتخاب شده‌اند اصلا صحيح نيست، آيا اطلاع‌رساني به روش‌هاي گسترده‌تر و يا از طريق راديو وتلويزيون انجام شده است؟
در خصوص روزنامه‌‌ها،وزارت نفت(بر اساس قانون ) نوع‌روززنامه‌‌ها را تعيين مي كند. با اين حال شركت بهينه‌سازي از طرق مختلف سعي بر اطلاع‌رساني داشته است. همچنين اطلاع‌رساني از طريق راديو و تلويزيون را نيز در برنامه دارد. مديا و اطلاع‌رساني گسترده، فرهنگسازي و ترويج يكي از مواردي است كه در جريان اين طرح به آن توجه ويژه شده است.

2- آيا شركت‌‌هاي خدمات انرژي فعلي(ESCO) و يا پيمانكاري، كه توان مالي دارند را حمايت مي‌كنيد؟
در اين طرح چون كار به تاسيسات مربوط است، شركت‌‌هاي پيمانكار تاسيسات رتبه‌بندي شده با حداقل رتبه 4براي اجراي طرح در نظر مي باشند و قبلا در اين خصوص مطالعه شده است. همچنين در رابطه با شركت‌‌هاي اسكو، هفته پيش در جلس‌هاي كه در معاونت علمي و فنآوري رياست جمهوري برگزار شد، مقرر گرديد كه شركت‌‌هاي خدمات انرژي جزو شركت‌‌هاي دانش بنيان قرار گيرند تا بتوانند از وام‌‌هاي كم بهره كه اين معاونت پرداخت مي‌كند، استفاده نمايند.


3- آيا برآوردي داريد كه كالا‌ها و تكنولوژي‌‌هاي وارداتي براي اجراي راهكار‌هاي اين طرح ، چه ميزان ارزبري دارند؟
يكي از مزاياي اين طرح، آنست كه اكثر كالا‌هاي موضوع اين طرح، وارداتي نيستند و مي‌توان با تكنولوژي داخلي در اين طرح كار كرد. ضمن آنكه در طرح موتورخانه اقدامات زيادي از جمله؛ نگهداري درست، معاينه فني و تنظيم مشعل‌‌ها كه به تكنولوژي و كالا وابسته نيست، مي‌تواند به ميزان زيادي مصرف را كاهش دهد.

4- M&V فقط در شرح خدمات شركت‌‌هاي خدمات انرژي است نه تاسيسات. در اين خصوص چه تدبيري انديشه شده است؟
M&V در دنيا يك پروتكل دارد كه بهترين آن پروتكلIPMVP (پروتكل بين‌المللي سنجش و صحه‌گذاري) مربوط به EVO سازمان ارزيابي كارايي در آمريكا مي‌باشد كه حتي اشخاص هم مي‌توانند ناظر باشند. در طرح موتورخانه نيز با آموزش M&V، از اشخاص حقيقي نيز استفاده خواهد شد.


5- در راهكار‌هاي طرح موتورخانه، از بويلر چگالشي نام برده شده كه بهتر است بويلر‌هاي راندمان بالا عنوان شود. ضمن آنكه بهتر نيست ساير راهكار‌ها نيز در اين طرح اعلام گردد؟
راهكار‌هاي عنوان شده در طرح، از جمله موارد پيشن‌هادي است،‌ بر اين اساس فرض برآنست كه شركت‌ سرمايه‌گذار‌ مجري،‌ يك شركت متخصص و هدفمند است كه نسبت به انتخاب راهكار‌ها و اجراي آن اقدام مي‌نمايد.همچنين ملاك انتخاب بويلر‌ها،‌ استاندارد برچسب انرژي مجموعه ديگ و مشعل است. در اين طرح رتبه A براي بويلر الزامي است.


6- آيا در محاسبات طرح، نرخ بازده داخلي( IRR)هم عنوان شده است؟
در بررسي‌‌ها و ارزيابي اقتصادي طرح، ميزان IRR محاسبه شده است، در اين مورد آنقدر عدد بالا بودكه طبق نظر معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي از بيان آن صرف‌نظر شد. ضمن آنكه با توجه به ماهيت طرح،‌محاسبات اقتصادي توسط سرمايه گذار مجري انجام مي گيرد.


7- اگر طرح موتورخانه اجرا و عملياتي شود،‌ انقلاب بزرگي در بخش انرژي كشور است. در بخش مصارف انرژي مشابه اين حالت در صنعت و در كارخانه‌‌ها در قسمت برق اضطراري وجود دارد كه گازوئيل مصرفي همه داراي آب است و لذا كيفيت لازم را ندارد، در طرح موتورخانه ،براي مثال مشعل استاندارد، توليد و سپس توسط كارشناس تاسيسات با تجربه نصب و تنظيم مي‌شود؛ اما اگر مشابه اين مشكلات بوجود آيد، تمهيدات لازم ديده شده است؟
در طرح موتورخانه، سوخت مصرفي گاز طبيعي است لذا اين مشكل وجود ندارد. با اين حال در اين طرح سعي بر آنست كه اقدامات و زير ساخت‌هاي لازم به گون‌هاي ايجاد شود كه منجر به هر چه بهتر اجرا شدن طرح شود.


8- آيا در اين طرح موضوع واردات فلومتر (Flow meter) تحت نظارت و بازرسي فني قرار خواهد گرفت؟
در حال حاضر شركت بهينه‌سازي در حال تهيه ليست تامين‌كنندگان است كه اين موضوع مهم را نيز مدنظر قرار داده است، ضمن آنكه در اين خصوص از انجمن‌هاي مرتبط و جامعه مشاوران در خواست همكاري شده است.


9- اجراي اين طرح نياز به وجدان‌كاري مجريان دارد، بر اين اساس طرح نياز به طراحي سيستم EFQM دارد كه چارت عظيمي مي‌خواهد،‌ آيا اين ميزان نيروي اجرايي وجود دارد؟ در اين خصوص چه اقدامي صورت گرفته است؟
برآورد ما 20.000 نفر است، كه‌شركت بهينه‌سازي از طريق سازمان‌‌هاي ذيربط تا كنون حدود 2500 نفر كارگر فني و تكنسين را تربيت و 2000 نفر هم مهندس در زمينه بهينه سازي تاسيسات و حدود 15000 نفر هم در زمينه مبحث 19 آموزش داده است. اسامي اين افراد در وب سايت شركت موجود است. لازم به ذكر است شركت بهينه‌سازي همچنان آمادگي انجام اين اقدامات و ادامه همكاري‌‌ها را دارد.


10- عدم استفاده از بخش خصوصي در اجراي اين طرح، مي تواند يكي از آسيب‌‌هاي كار باشد،آيا در اين خصوص تمهيدات لازم ديده شده است؟
در اين طرح صرفاً هدف، بخش خصوصي است، شركت بهينه‌سازي به عنوان يك ن‌هاد دولتي در اين طرح زير ساخت‌‌ها،‌ ساز و كار‌ها و سياست‌‌ها را طراحي و به گون‌هاي تعيين مي‌نمايد كه مشكلات، تقلب و... در طرح به حداقل برسد.


11- آيا سپردن كار به انجمن‌ها و تشكل‌ها مد نظر است؟
شركت بهينه سازي با اين موضوع كاملا موافق است و در ساز و كار اجراي طرح اين موضوع را در نظر دارد.


12- آيا امكان بازپرداخت سرمايه‌گذاري به شركت سرمايه‌گذار مجري به صورت گاز وجود دارد؟
بله اتفاقاً وزير محترم نفت (جناب ‌آقاي مهندس زنگنه) موافق هستند تا در صورت تمايل شركت سرمايه‌گذار، اصل سرمايه‌گذاري‌‌ها به صورت معادل گاز طبيعي ( گاز صرفه‌جوئي شده) در اختيار سرمايه‌گذار قرار گيرد و فروش نيز به عهده خود آن شركت است.


13- متاسفانه در اكثر مواقع عدم وصول مطالبات بخش خصوصي از دولت،‌يكي از چالش‌‌هاي اينگونه طرح‌‌هاست. در اين خصوص چه راهكاري وحود دارد؟
در اين طرح دولت بازپرداخت سرمايه گذاري را از محل صرفه‌جوئي تعهد مي نمايد و شركت ملي نفت ايران،‌منابع ناشي از صادرات سوخت صرفه‌جوئي شده ( معادل نفت خام) را در هر پروژه پس از اعلام وزارت نفت در سال‌هاي سررسيد به سرمايه‌گذار پرداخت مي نمايد.


14- در صورت كاهش قيمت‌‌هاي سوخت در بازار ج‌هاني، تكليف بازپرداخت‌‌ها چه مي‌شود؟ آيا اين ريسك ديده شده است؟
در طرح موتوخانه، مبلغ و مدت بازپرداخت ثابت و به ازاي هر مترمكعب گاز طبيعي حداكثر 4500 ريال و باز‌پرداخت نيز حداكثر 33 ماه در نظر گرفته شده است.


15- موتورخانه‌‌ها سايز‌هاي مختلفي دارند، اين موضوع در محاسبات طرح چگونه ديده شده است؟
در ارزيابي‌‌هاي فني و اقتصادي اين طرح، موتورخانه يك ساختمان نمونه 500 مترمربعي براي ساختمان‌‌هاي مسكوني و 1000 مترمربعي براي غير مسكوني در نظر گرفته شده است. پايه محاسبات بر اين اساس است و قابل تعميم به موتورخانه ساير ساختمان‌‌ها با ابعاد و ظرفيت‌‌هاي متفاوت مي باشد.


16- آيا به موضوع فرهنگ بهره‌برداري كه بسيار مهم است، توجه شده است؟
بله، همانگونه كه مي‌دانيد بهره‌برداري به مبحث 22 ساختمان بر مي‌گردد كه در اين طرح بسيار مهم بوده و مد نظر قرار گرفته است، در اين خصوص در مدت 33 ماه دوره بازپرداخت، سرمايه‌گذار بايد با ساختمان در ارتباط باشد تا ضمن كنترل عملكرد و روند صرفه‌جوئي‌‌ها، فرهنگ استفاده صحيح در ساختمان را نيز فراهم نمايد.


17- شركت‌‌هاي تاسيسات، به عنوان شركت‌‌هاي مجري محسوب مي‌شوند نه سرمايه‌گذار. آيا مطالعه و برآوردي از تعداد و توانايي مالي اين شركت‌ها براي حضور در طرح به عنوان سرمايه گذار مجري انجام شده است؟
بله، از منظر تعداد، با بررسي‌‌هاي انجام شده حدود 1000 شركت پيمانكار تاسيسات تا گريد 4 وجود دارد و از ديدگاه مالي و سرمايه‌گذاري نيز فرقي كه اين طرح با طرح‌هاي بيع متقابل دارد آنست كه از اولين موتورخان‌هاي كه راهكار‌هاي بهينه‌سازي در آن اجرا مي‌شود با يك دوره تنفس 3 ماهه، ارزش گاز مصرف نشده محاسبه و بازپرداخت انجام مي شود، در اين خصوص گردش مالي طرح بگون‌هاي تعريف و كارشناسي شده است كه تا انت‌هاي مدت قرارداد و سقف سرمايه‌گذاري، شركت سرمايه‌گذار مجري همواره از ماه سوم به بعد سرمايه‌گذاري مرحله قبل را دريافت مي‌نمايد. لذا هر شركتي كه حداقل 20 ميليارد ريال داشته باشد مي‌توانددر اين طرح مشاركت كرده و درآمد خوبي كسب نمايد.


18- نظر به اينكه در طرح، ساختمان‌هاي نوساز مد نظر نمي‌باشند، لذا چه ساز و كاري براي اين ساختمان‌‌ها ديده شده است؟
تمام كار‌هايي كه در شركت بهينه‌سازي انجام مي‌شود شامل دو بخش است: بهينه سازي انرژي وضعيت موجود و وضعيت جديد ( در حال ايجاد و احداث). طرح موتورخانه سياستي است در جهت اصلاح وضع موجود. در اين خصوص طرح موتورخانه 1% از اهداف طرح بند "ق" مي باشد بنابراين اجراي طرح‌هاي بهينه سازي انرژي در جهت اصلاح ساختمان‌هاي در دست احداث در برنامه و سياست گذاري‌هاي بعدي قرار دارند. لازم به ذكر است در خصوص ساختمان‌هاي در دست احداث مقررات لازم از جمله؛ مبحث 19 براي اجراي اصول صرفه‌جوئي انرژي وجود دارد كه اجرا و نظارت بر آن بر عهده شهرداري‌‌ها، وزارت راه مسكن و شهرسازي و نظام مهندسي است.


19- آيا با توجه به اهميت مهندسي ارزش در انجام طرح‌ها، در اجراي طرح‌‌هاي بهينه‌سازي و از جمله اين طرح، اين موضوع مد نظر قرار گرفته است؟
بله بناي بهينه سازي بر اين است كه همه طرح‌‌ها قبل از اجر از نظر بهينه‌سازي انرژي، مهندسي ارزش بشوند.

 
20- طرح‌هايي كه رايگان براي مردم انجام شود كارايي لازم را ندارند، آيا اين موضوع به عنوان يك چالش در اين طرح ديده شده است؟
در اين طرح طوري برنامه‌ريزي شده است تا پس از عقد توافقنامه في‌مابين مشتري ( ساختمان داوطلبين اجراي راهكار‌هاي افزايش كارايي موتورخانه) و شركت سرمايه‌گذار مجري، مشتري تعهدنام‌هاي به شركت گاز استاني بدهد و متعهد گردد تا نسبت به نگهداري و بهره‌برداري مناسب از تجهيزات در دوره بازپرداخت و در طول عمر تجهيزات (10 سال) براي سرمايه‌گذاري انجام شده توسط دولت، تمام اقدامات و تمهيدات لازم را انجام دهد. بنابراين پس از اجراي اين طرح مشتري به حال خود ر‌ها نمي شود و مشتري موظف است سطح مصرف انرژي ايجاد شده را حفظ نمايد.ب


21- آيا اين طرح قبلا بصورت پايلوت انجام شده است؟
بله، قبلا در شركت بهينه‌سازي مشابه اين طرح در قالب قرارداد‌هاي مختلف در بيش از 5000 موتورخانه اجرا شده است كه نتايج اين پروژه‌‌ها موجود است. گزارش پروژه‌‌هاي پايلوت اجرا شده بر روي وب سايت شركت بهينه سازي در قسمت طرح‌‌هاي بند" ق " موجود است.


22- چرا كنتور هوشمند گاز كه تاثيري در كاهش مصرف انرژي ندارد را به عنوان يكي از اقدامات اجباري در اين طرح در نظر گرفته شده است؟
نصب كنتور هوشمند به عنوان يكي از راهكار‌هاي بهينه‌سازي مصرف سوخت مد نظر نمي باشد، بلكه به عنوان يك ابزار بسيار مهم براي اندازه‌گيري دقيق مصرف گاز و جلوگيري از تقلب‌هاي احتمالي يا دستكاري در كنتور‌‌هاي گاز موجود نصب خواهد شد.


23- نقش سياست‌ها و حمايت‌هاي حاكميتي در اين طرح چيست؟
شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت از بدو تاسيس در راستاي ايجاد زير ساخت‌ها و سياست‌گذاري در زمينه بهينه‌سازي مصرف انرژي در كشور اقدامات متعددي را انجام داده است. انجام حمايت‌‌هاي مالي گسترده از توليدكنندگان، مصرف‌كنندگان ،‌تدوين استاندارد‌ها و ايجاد آزمايشگاه، آموزش،‌ فرهنگ سازي و ترويج و... از جمله اقدامات مهم و اساسي شركت بهينه‌سازي به عنوان ايفا كننده‌ي نقش دولت در ايجاد بستر‌هاي مناسب در بهينه‌سازي مصرف انرژي بوده است كه همچنان دنبال مي شود.


24-آيا مسير كار و روابط كاري در اجراي طرح شفاف و مشخص است؟
ب بله،‌ در حال حاضر شركت بهينه‌سازي در حال ايجاد زير ساخت‌ها، تدوين قرارداد‌هاي همسان و تعيين ساز و كار‌هاي اجراي طرح مي باشد، تا در زمان پياده‌سازي طرح روند كاري مشخص و شفاف بوده و اجراي طرح تا حد امكان با كمترين مشكل احتمالي مواجه گردد.


25-پشتيباني لازم از اين طرح چگونه است و آيا دولت از اين طرح حمايت مي كند؟
اين طرح از ابتدا مجموعه حمايت‌‌هاي دولت را بهمراه داشته است.‌ طرح افزايش كارايي موتورخانه‌‌هاي موجود كشور مصوب شوراي اقتصاد و جزو طرح‌‌هاي بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 مي‌باشد كه اين بند قانوني در قانون بودجه سال آتي نيز در نظر گرفته شده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829