امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

هم اندیشی آشنایی مدیران مسئولان شرکت های گاز استانی با طرح ارتقا کارآیی انرژی موتورخانه‌ها‌

1- چرا در مصوبه شوراي اقتصاد، مدت زمان بازپرداخت صرفه‌جويي‌ها براي ساختمان‌هاي تجاري و اداري (22 ماه) كمتر از مدت زمان بازپرداخت در ساختمان‌هاي مسكوني (33 ماه) است؟
ساختمان‌هاي تجاري اداري داراي پتانسيل صرفه‌جويي بالايي هستند مثلاً با نصب سيستم كنترل هوشمند موتورخانه و تنظيم آن براساس برنامه زمان بندي بهره برداري از ساختمان، مي‌توان حدود 40 درصد صرفه‌جويي كرد كه مطالعات نيز همين را نشان مي‌دهد. لذا دوره بازگشت سرمايه آن كوتاه تر خواهد بود و در نتيجه زمان بازپرداخت نيز كاهش خواهد يافت.

2- آيا متن موافقت‌نامه‌اي في‌مابين NIGC (شركت ملي گاز ايران) و ESCO (شركت‌ سرمايه‌گذار مجري) تهيه شده است؟
بله، پيش نويس توافقنامه مربوطه تهيه شده و به شرکت ملي گاز يراي برسي و اظهار نظر ارسال شده است

3- با توجه به اين‌كه سهم بخاري‌ها از گرمايش بيشتر از موتورخانه است و از طرفي بخش متمول، صاحب موتورخانه‌هاست و بخش مستضعف صاحب بخاري چرا ابتدا براي به سراغ دارندگان بخاري‌ها براي جايگزيني نرويم؟
اين طرح قبلا تهيه و به طور جداگانه در جلسات متعددي بررسي شده است. ليكن به دليل درخواست وزير محترم صنعت معدن و تجارت از طرف وزير محترم نفت به آن وزارتخانه واگذار شده و در صورت تصويب در كميسيون بند ق به شوراي اقتصاد ارائه مي‌شود. از طرفي اين شركت به دنبال استفاده از منابع تبصره 21 بودجه براي كمك به توليد بخاري‌هاي راندمان بالا مي‌باشد

4- آيا افراد حقيقي هم مي‌توانند به عنوان ناظر M&V باشند؟
بله. به دليل كمبود شركت‌هاي داراي رتبه معاونت برنامه‌ريزي از اشخاص حقيقي داراي صلاحيت نيز مي‌توان به عنوان ناظر بازرسي اندازه گيري و صحه‌گذاري استفاده كرد و پيش بين شده كه اين افراد داراي تاييديه از شركت بهينه‌سازي باشند.

5- چه كسي كنتور هوشمند گاز را تامين مي‌كند؟ روش آن چيست؟
پرداخت هزينه كنتور هوشمند گاز با شركت سرمايه‌گذار مجري و جزء سرمايه‌گذاري آن شركت كه مبناي بازپرداخت قرار مي‌گيرد خواهد بود، ولي تامين و نصب به عهده و با نظارت شركت‌هاي گاز استاني مي‌باشد.

6- پايش اوليه و ارائه گزارش از وضعيت موجود مصرف ساختمان‌ها توسط چه كسي انجام مي‌شود؟
متقاضي ابتدا از طريق سامانه جامع پايش اطلاعات نسبت به ورود اطلاعات ساختمان و ثبت شماره اشتراك كنتور و ساير اطلاعات مورد نياز با تكميل كاربرگ مربوطه اقدام مي‌كند . سپس سامانه با توجه به شماره اشتراك گاز، از طريق اتصال به اطلاعات مشتركين گاز وضعيت مصرف ساختمان براي 3 سال گذشته را به كاربرگ اطلاعات ساختمان منضم مي‌كند. وضعيت مصرف ساختمان (پرمصرف(قرمز)، مصرف متوسط (زرد)، كم مصرف (سبز)، توسط سامانه تعيين مي‌شود.

7- طبق بند 14 مصوبه شوراي اقتصاد، تضميني(تعهد معتبر ) كه NIGC (شركت ملي گاز ايران) بايد از شركت سرمايه‌گذار مجري اخذ نمايد چه ميزان است؟
با توجه به اينكه قرارداد همسان گاز و سرمايه‌گذار در شركت بهينه‌سازي در حال تدوين است اين موضوع به عنوان يكي از مفاد قرارداد تعيين و درج خواهد شد.

8- براي اين‌كه اجراي طرح در موتورخانه‌اي به صورت نيمه كاره رها نشود چه پشتيباني بايد بكنيم؟
با توجه به اين‌كه اين طرح با سرمايه‌گذاري شركت مجري انجام مي‌شود و بازپرداخت سرمايه‌گذاري در صورت تحقق صرفه‌جويي‌ها ميسر مي‌گردد لذا قاعدتا شركت سرمايه‌گذار پس از عقد توافقنامه با مشتري و تعيين راهكارها، تلاش مي‌كند كه تمامي راهكارها را پياده نموده و كار را به اتمام رساند. به هر حال تضامين دريافت شده بابت حسن اجراي تعهدات و پيشبرد كار نزد كارفرما مي‌باشد تا در زمان لازم و در صورت خسارت و اعتراض مشتري مورد استفاده قرار گيرد.

9- اين طرح جزء طرح‌هاي CDM مطرح شده است يا خير؟
اثرات زيست محيطي و كاهش انتشار آلاينده‌ها ناشي از اجراي طرح صرفأ جهت تعيين ساير مزاياي طرح در طرح توجيهي ارائه شده به شوراي اقتصاد تعيين شده است و از نظر بند "ق" مبناي تأييد يا رد نمي‌باشد.

10- به نظر مي‌رسد طرح بخاري‌ها داراي اولويت باشد، ‌لذا آيا اين طرح با طرح تعويض بخاري‌ها هم مقايسه شده است؟
مراجعه شود به پاسخ سوال 3.

11- مبحث 19 ساختمان در اين طرح چه جايگاهي دارد؟
اين طرح ارتقاء كارايي موتورخانه و كاهش تلفات انرژي از طريق تاسيسات ساختمان‌هاي موجود است. مبحث 19 درخصوص اجراي اصول صرفه‌جويي مصرف انرژي در ساختمان‌هاي جديدالاحداث است.

12- شركت‌هاي M&V اهميت كليدي دارند، آيا اين شركت‌ها شناسايي شده اند؟
معيارهاي ارزيابي كيفي شناسايي شركت‌هاي M&V تهيه و فراخوان شناسايي اين شركت‌ها منتشر شده است.

13- روابط بين ذينفعان طرح چگونه است؟
ذينفعان اين طرح، ‌وزارت نفت، ‌شركت ملي نفت ايران، شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت،‌ شركت ملي گاز و شركت‌هاي گاز استاني ، ‌شركت‌هاي سرمايه‌گذار‌مجري، ‌شركت‌هاي ناظر M&V و ساختمان/ مشتري هستند. در حال حاضر نحوه ارتباط و وظايف ذينفعان طرح به صورت فلوچارت توسط شركت بهينه‌سازي تهيه شده كه جزو مستنداتي است كه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

14- تضمين بازپرداخت پول را چه كسي به شركت‌ها (سرمايه‌گذار مجري) مي‌دهد؟
شركت ملي نفت ايران

15- مرجع برآورد هزينه‌هاي ESCO ( شركت‌هاي سرمايه‌گذار مجري) كيست؟
شركت سرمايه‌گذار بر اساس مميزي انجام داده در خصوص هر يك از ساختمان‌ها راهكارها را شناسايي كرده و اعلام مي‌كند و براي آنها برآورد سرمايه‌گذاري انجام مي‌دهد. نتايج مميزي اوليه و راهكارهاي شناسايي شده به تاييد مشتري و سپس ناظر مي‌رسد. از آن جايي كه نهايتا به سرمايه‌گذار از محل صرفه‌جويي بازپرداخت مي‌شود، اگر مبلغ سرمايه‌گذاري را زياد پيش‌بيني كند نهايتا به دليل زودتر پر شدن سهميه اش خود را از بستن قراردادهاي بيشتر با مشتري محروم مي‌كند و اگر آن را خيلي كم پيش‌بيني كند زودتر بازپرداختش محقق و از قرارداد خارج مي‌شود. در نتيجه مجبور خواهد بود با تقريب ممكن مبلغ سرمايه‌گذاريش را واقعي اعلام كند

16- اگر با يك تغيير كوچك در فرآيند 50% صرفه‌جويي ايجاد شد چه گونه جبران مي‌كنيم؟
بازپرداخت در حد ميزان سرمايه‌گذاري خواهد بود و بيشتر از آن قابل پرداخت نيست.

17- چرا از ظرفيت‌هاي قانون 1770 مثل CHPها، از الزامات قانوني و... براي اجراي اين طرح استفاده نمي‌شود؟
اين طرح به استناد جزء يكم" بند ق " تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 كل كشور و تكاليف قانوني شركت بهينه‌سازي در اين خصوص، تعريف و به تصويب شوراي اقتصاد رسيده است لذا مطابق چارچوب اين مصوبه، ‌در اين طرح 2 ميليارد دلار توسط بخش خصوصي و عمومي سرمايه‌گذاري خواهد شد و دولت بازپرداخت آن را از محل سوخت صرفه‌جويي‌شده متعهد شده است. طرح ميكرو CHP‌ها براي استفاده از ظرفيت‌هاي بند "ق" در چارچوب طرح ديگري شركت در حال بررسي است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829