یادداشت

وضعیت مصرف انرژی در بخش خانگی امریکا

گزارش فعلی بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سازمان اطلاعات انرژی مریکا در سال 2015 میلادی تهیه شده است. این گزارش مجدداً در سال 2018 میلادی نیز بروزرسانی گردیده است.

خانوارهای امریکایی 55درصد انرژی مصرفی در ساختمان‌های امریکا را به خود اختصاص داده‌اند. اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که تعداد 2. 118 میلیون خانوار موجود در امریکا برای نیاز خود به انرژی، برای مصرف انرژی، از تنوع بسیار خوبی برخوردارند. انتخاب نوع انرژی مصرفی این خانوارها براساس فاکتورهایی همچون، محل استقرار جغرافیایی ساختمان، شکل ساختمان، لوازم تجهیزات انرژی‌بر مصرفی می‌باشد. استفاده از  الکتریسیته، برای پمپ‌های حرارتی بعنوان کمک گرمایش در ساختمان‌هایی که در اقلیم بسیار سرد واقع‌اند، می‌باشند. از 8. 11 میلیون خانوار شناسایی شده در سال 2015 ، تعداد خانوارهای استفاده کننده از پمپ‌های حرارتی 4. 8 میلیون خانوار می‌باشد که بیشتر آنها در جنوب امریکا مستقر بوده‌اند. هزینه بالای الکتریسیته باعث می‌شود که خانوارها کمتر از تجهیزات الکتریکی در تأمین انرژی خود استفاده نمایند. لذا باتوجه به هزینه بالای الکتریسیته، مردم بیشتر به مناطقی روی می‌آورند که کمتر به لوازم برقی از جمله سیستم تهویه مطبوع نیاز باشد. بیش از 76 میلیون خانوار امریکایی (  درصد 64) از یک سیستم  تهویه مطبوع مرکزی استفاده می‌نمایند. استفاده از تهویه مطبوع در امریکا طی ده سال اخیر رشد چشم‌گیری داشته است. بطوریکه طی این مدت ده میلیون به تعداد خانوارهای مصرف کننده سیستم تهویه مطبوع در امریکا افزوده شده است. سیستم تهویه مطبوع (گرمایش وسرمایش) بکار رفته در ساختمان‌های مسکونی امریکا تقریبا نیمی از مصرف انرژی این بخش را تشکیل می‌دهد.

به‌منظور درک بهتر چگونگی مصرف انرژی در خانوارهای امریکایی، یک تحقیق در سال میلادی 2015 متشکل از دویست سوال در مورد گرمایش فضای محیط، تهویه مطبوع، آب گرم، تجهیزات، وسایل الکترونیکی و شکل ساختمان و علاوه بر آن در مورد تجهیزات مورد استفاده برای تأمین انرژی، نوع سوخت و همچنین سوالاتی در مورد نوع روشنایی، دیودی، حبابی ال یی دی وترموستات‌های هوشمند مطرح شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد محل قرار گرفتن ساختمان، شکل آن و عمر ساختمان بر روی میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها تاثیرگذار است.

براساس آمار به دست آمده طی سال‌های 2000 الی 2015، تقریباً 21 میلیون واحد مسکونی به تعداد واحدهای مسکونی در آمریکا افزوده شده است. حدوداً 19درصد خانوارهای امریکایی در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌کنند. بیش از نیمی از کل خانه‌های جدید دارای سقف‌های بلند هستند. این در حالی است که این تعداد پیش از سال‌2000 ، 30 در صد بوده است. سقف‌های بلند در افزایش مصرف انرژی نقش بسزایی دارند. در ساختار جدید از پنجره‌های دو جداره وسه جداره استفاده می‌شود‌ که موجب کاهش نفوذ صدا و همچنین کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی می‌شود.

بیشتر خانوارهای امریکایی از بیش از یک نوع انرژی در خانه‌های خود استفاده می‌کنند، بدین ترتیب می‌توان گفت دارای تنوع خوبی در بکار‌گیری انرژی درخانه‌های خود هستند.

بررسی بعمل آمده نشان می‌دهد، در سال 2015 برای تأمین انرژی حدود 75درصد خانوارها منازل مسکونی در امریکا از بیش از یک نوع انرژی و برای تامین 9درصد دیگر از بیش از سه نوع انرژی استفاده شده است. در مناطق سردسیر از گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و چوب (به میزان بسیار کم )بعنوان منبع انرژی، یا سوخت نوع دوم برای گرمایش استفاده می‌شود.

حدودا 82 میلیون خانوار امریکایی که 84 درصد خانوارها را تشکیل می‌دهد از گاز طبیعی استفاده می‌نمایند.

در جدول ذیل انواع انرژی مورد استفاده در تعداد 118.2 میلیون خانوار امریکایی رانشان می‌دهد. همانگونه که در جدول نیز دیده می‌شود غالب مصرف انرژی، الکتریسیته است.

تعداد خانوارهای امریکای در سال 2015

 

نوع واحدهای مسکونی کشور امریکا (میلیون)

تعدادکل خانوارها

تک‌خانوار مجزا

تک‌خانوار پیوسته

اپارتمان‌های

2-4 واحدی

آپارتمان‌های

5 واحدی و بیشتر

خانه‌های متحرک

118.2

73.9

7

9.4

21.1

6.8

الکتریسیته (68.6%)

45.1

4.8

6

11.1

1.7

گاز طبیعی(11.6%)

9.1

0.2

0.4

0.5

1.5

چوب(12.5%)

10.7

0.3

نامشخص

0.4

1

نفت سفید(6.9%)

5

نامشخص

0.5

1

0.3

 

 

نوع انرژی مصرفی در خانوارهای امریکایی

استفاده از الکتریسیته برای گرمایش محیط بیشتر رایج می‌باشد. روند این مصرف از سال 2009 افزایشی بوده و طی سال‌ها این روال ادامه داشته است. مصرف گاز طبیعی در حال رشد بوده، بطوریکه حدودا 51 درصد خانوارهای امریکایی بخش اصلی خانه‌های خود را از طریق گاز طبیعی گرم می‌کنند. حدود 23درصد خانوارها از فرآورده‌های نفتی استفاده می‌نمایند که مصرف آن کاهشی است. حدودا 4 درصد  از خانوارهای امریکایی از گاز مایع (LPG )برای گرمایش استفاده می‌نمایند.

سیستم تهویه مطبوع

یکی از منابع گرمایشی ساختمان‌ها استفاده از هوای گرم مشعل‌های مرکزی در آمریکا است. واحدهای برقی و بخار با سیستم آب گرم، که بصورت آب گرم مرکزی در رادیاتورها به چرخش درمی‌آیند، در آپارتمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از سوالات مهمی که در مورد گرمایش ساختمان‌ها مطرح می‌شود، چگونگی کنترل تجهیزات گرمایشی است. بیشترین عادت بر این منوال بود که عمدتاً برروی یک دما تنظیم شده و ساکنین خانه، به همین حالت محل را ترک می‌ کردند. حدوداً 40 درصد خانه‌ها بدین صورت در طول روز گرم می‌ماند. تعدادی از خانوارها دما را براساس زمان حضور در محل مسکونی خود تنظیم می‌نمودند. این تعداد حدود 26 درصد خانوارها را تشکیل می‌دهد. حدود 17 درصد خانوارها از طریق برنامه‌ریزی با یک ترموستات دما را در یک درجه تنظیم نموده وحدوداً 15 درصد از خانوارها هم بصورت دستی با چرخاندن ترموستات، دمای خانه را کم یا زیاد می‌نمودند. در بیشتر اوقات دمای خانه حدودا 70 درجه فارنهایت یا حدود 21 درجه سانتیگراد تنظیم شده است.

استفاده از تهویه مطبوع تا سال 2015 همواره در امریکا در حال افزایش بوده است. بطوریکه حدود 87 درصد خانوارها در این رده قرار می‌گیرند. استفاده از تهویه مطبوع، تجهیزات بکار رفته واحدهای مستقل، قابل حمل یا نصب بر روی دیوار یا پنجره طی سال‌های 2009 تا 2015 همواره افزایشی بوده است. تهویه مطبوع دارای مزایایی از جمله قابلیت حمل و جابجایی، کم یا زیاد شدن بر اساس نیاز خانوار، در مقایسه با تجهیزات مرکزی است. در بیشتر ساختمان‌های ساخته شده جدید مبنی بکار گیری تهویه مطبوع بصورت سیستم مرکزی بوده است.

تجهیزات انرژی‌بر در خانوارهای امریکایی

صد در صد خانوارهای امریکایی دارای یخچال هستند. از سال 1978 الی 1997 حدودا 12درصد تا 15درصدخانوارهای امریکایی تا دو عدد یخچال داشته‌اند. این درصد در سال 2015 به دو برابر قبل یعنی تا 30درصد هم افزایش یافته است. تعداد واحدهای موجود در یک ساختمان و مجزا زندگی کردن افراد یک خانوار از هم، با داشتن یخچال دوم ارتباط مستقیم داشته است.

حدود 7. 79 میلیون خانوار امریکایی دارای ماشین ظرفشویی هستند، که 16 میلیون خانوار آن هرگز از آن استفاده نکرده‌اند. حدود 54درصدخانوارها از یک ماشین ظرفشویی استفاده می‌نمایند. بطورکلی در مقایسه با ماشین لباس شویی و خشک‌کن لباس، استفاده از ظرفشویی کمتر متداول بوده است.

در مورد استفاده از کامپیوتر در خانوارها به سرعت این الگو طی سال‌های اخیر رشد یافته است. در سال 1990 حدود 16 درصداز خانوارها دارای کامپیوتر بوده‌اند. در سال 2015 این رقم به 78درصد هم رسید. حدود 43درصد از انها هم بیش از یک کامپیوتر داشتند. حدودا 90درصد خانوارها دارای انواع لوازم هوشمند مانند تبلت، لپ تاپ وغیره بوده‌اند. بیش از 79درصدخانوارها دارای بیش از یک تلفن هوشمند بوده‌اند. هر چند تعداد خانوارهای دارای لپ تاپ در حال افزایش است ولی بلعکس تعداد خانوارهای دارای تلویزیون در حال کاسته شدن است.

بسیاری از خانوار ها اعلام نموده‌اند که دیگر از تلویزیون استفاده نمی‌کنند.

بطور کلی استفاده از لامپ‌های دارای بهره‌وری کم، رونداستفاده از لامپ‌های با بهره‌وری بیشتر، روز بروز درحال افزایش است. استفاده از لامپ‌های رشته‌ایی که بخشی از نور را بصورت انرژی گرمایی هدر می‌دهددر حال کاهش می‌باشد. در عوض لامپ‌های حلقه‌ایی، فلورسنت وال یی دی جایگزین آنها می‌شود. در سال 2015 تعداد خانوارهای مصرف‌کننده لامپ‌های کم مصرف تا 81 درصد افزایش یافته است.

       

                                                                                     تهیه کننده: داود یوسفی پاسندی

                                                                       منبع: سازمان اطلاعات انرژی امریکا

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829